RettferdiggjørelsenDen kristne Kirkes
hovedartikkel i saliggjørelsens sak. Fra Christian Scrivers Sjeleskatt. Del. 1. Fordi vi vet
at et menneske ikke blir rettferdiggjort av lovens gjerninger, men ved Jesu
Kristi tro, så trodde også vi på Jesus Kristus, for at vi skulle bli
rettferdiggjort av Kristi tro og ikke av lovens gjerninger; for intet kjød
skal bli rettferdiggjort av lovens gjerninger. Gal. 2, 16. Erfaringen lærer oss hvilken
forgjeves møye en gjør seg, om en søker syndenes forlatelse og forsikring om
Guds nåde utenfor den eneste Nådestol, Kristus. Det fortelles av troverdige
forfattere om Dr. Creuzenach, en gudfryktig mann i Wien, at han hver dag
leste messe, gav mange almisser, fastet tre ganger om uken og opprettet et
eget hus for ulykkelige falne kvinner der i byen, som ville vende om fra sitt
onde levnet. Men da denne mann skulle
dø og søkte etter hvile for sin sjel og forsikring om sin salighet, holdt han
frem for Gud det ene etter det andre, men da ikke noe ville hjelpe eller
kunne stille hans hjerte tilfreds, sa han til slutt med tårer: nå, så hjelpe
da «Gud være meg synder nådig for Jesu
Kristi skyld!» deretter sovnet han salig inn. Slik går det med mange
andre som ikke er rett underviste i denne høyst viktige sak. Når duen ser at
alt er oversvømmet med vann, og den ikke finner noe hvilested for sin fot, så
iler den tilbake til den ark som Gud har lagt ned sin nådefylde i. Akk, min Herre Jesus! Forbarm deg
over dem som i villfarelse og mørker flyr frem og tilbake! Rop til deres
hjerter: Jeg, jeg er den som utsletter
dine overtredelser for min skyld! Akk, hvorfor ville vi forlate den
levende vannkilde og hogge oss brønner og dø av tørst, før vi får dem
ferdige, brønner som, om de også blir ferdige, likevel vil være sønderbrudte og ikke kunne holde vann? (Jer.
2, 13) Hvorfor ville vi tenne lys om
middagen, når solen står høyest på himmelen? Hvorfor ville vi gå og tigge,
mens Guds nådes rikdom tilbys oss
og står åpent for oss i Kristus, i hvem
vi på grunn av Hans blod har forløsning, nemlig syndernes forlatelse?
(Ef. 1, 7) Hvorfor ville vi kaste bort
Guds nåde? Nei det ville vi ikke, den skal være oss kjærere enn all verdens
gull og sølv, perler og edelsteiner. La andre velge hva de ville, vi velger Guds nåde i Kristus Jesus og
søker alene i den våre synders forlatelse, vår rettferdighet og salighet. Dette
skall vi omhandle denne gang, Gud velsigne vårt forehavende og lede det til
sin nådes pris og forherligelse som til vår sjels glede og oppbyggelse på
grunn av Jesus Kristus! Amen. Læren om en stakkers synders
rettferdiggjørelse for Gud er uten tvil den kristelige religions
hovedartikkel. For om den enn kunne synes å måtte stå tilbake for den om den
Treenige, evige, allmektige, allvise, allgode og barmhjertige Gud, så må man
likevel gjøre forskjell mellom hva som betraktes med hensyn til oss. Læren om
Gud og Hans ubegripelige majestetiske vesen ville være mer skrekkelig enn
gledelig for oss stakkers syndere, dersom Han ikke også hadde åpenbart seg
som den der vil ta oss til nåde, forlate oss våre synder og gjøre oss
rettferdige og salige i Kristus. Derfor sier man med rette, at denne lære er
den sanne himmelske sol, utenfor denne er det ikke noe annet enn helvetes
mørker. Den er den evangeliske Kirkes klenodie, helligdom og hjerte. Den er
et kort utdrag av hele Den Hellige Skrift, dens kjerne og stjerne. Den
er alle kristnes høyeste trøst i livet og døden. Den er roten til et
gudfryktig og begynnelsen til et himmelsk og evig liv. Alle andre lærepunkter
er likesom tjenerinner og brudepiker som oppvarter Brudgommen Kristus og Hans
Brud (den troende sjel) og gjør tjeneste ved deres bryllup. På den andre side
er de liksom stjernene som vel lyser og blinker om natten, men taper sitt
skinn når solen står opp. Denne lære inneslutter i seg de kristnes ypperste
visdom, største kraft og høyeste lykksalighet. Derfor bestreber vi oss med
rette for så vidt som det i denne skrøpelighet er mulig å fatte den til gagns
og komme på det rene med det. Denne lære vil vi nå etter den nåde Gud gir
oss, søke å fremstille tydelig ved den tekst vi nå lese opp og andre steder i
Skriften. Apostelen taler med stor sikkerhet
og frimodighet og med stort alvor om dette i vår tekst. Vi vet, sier han, at et
menneske ikke blir rettferdiggjort av lovens gjerninger, men (kun) ved Jesu Kristi tro (ved troen på
Jesus Kristus). Den hellige Paulus har kort forut fortalt at han hadde funnet
det nødvendig til skarpt å irettesette apostelen Peter i Antiokia, og derfor
holder de lærde fortolkere for at Paulus beroper seg på den hellige Peters
eget medvitende og vitnesbyrd, som om han ville si: Vi er jo nå alle fullt
forvissede og av Den Hellige Ånd underviste og overbeviste om at vi bare
kunne og skulle bli rettferdige og salige ved troen og Jesu Kristi nåde. Vi
minnes jo ennå godt den alminnelige kjennelse, som de hellige Guds menns
forsamling i Jerusalem på grunn av Den Hellige Ånds drift avsa og som du
selv, min kjære Peter, talte over og uttalte, nemlig at Loven er et åk som verken våre fedre og ikke heller vi har klart å bære, men at vi tror å bli salige ved den
Herres Jesu nåde, på samme måte som og de. (Ap. Gj. 15, 10 - 11) Hvorfor
skulle vi da søke i Lovens gjerninger hva vi allerede hadde i troen? Eller
hvorfor skulle vi frykte for med lære og levnet fritt å bekjenne, at vi ikke
lenger er bundet til Loven og lydigheten mot den, for derved å bli
rettferdige og salige? Skulle vi, mennesker til behag, krenke og fornekte vår
frihet, som vi har oppnådd i Kristus på grunn av troen? Osv. Vi har imidlertid flere lignende
vitnesbyrd av den hellige apostel, der han uttaler seg med stor frimodighet
og uten ringeste tvil om denne sak. Derfor
sukker vi (og er av de anførte grunner forvisset om) at mennesket blir rettferdiggjort av troen, uten Lovens gjerninger. (Rom.
3, 28) Slik visshet beviser han også i gjerningen og utøvelsen, når han for
seg selv eller andre vil dra nytte av læren om rettferdigheten av troen, slik
som en i særdeleshet ser av slutten på det 8. Kap. i brevet til Romerne, hvor
han i sitt hjertes fulle forvissning om denne sak trosser djevel, død og
helvete og sier: Hvem vil anklage Guds
utvalgte? Gud er den som rettferdiggjør. Hvem er den som fordømmer? Kristus
er den som er død. - - Hvem skal kunne skille oss fra denne Kristi
kjærlighet? - - Jeg er viss på at
ingen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår
Herre. (Rom. 8, 33-35 og 39) I brevet til Filippenserne taler
han med hensyn til troens rettferdighet som han eier i Kristus og i Hans kunnskap, helt foraktlig om Lovens
rettferdighet, akter alt hva han noen sinne har hatt utenfor Kristus for tap
og skarn og begjærer ikke noe annet enn å lære sin Jesus mer og mer å kjenne
og på grunn av Ham å ha den rettferdighet som av Gud tilregnes troen. (Kap.
3, 7 - 9) Til dette hører også det ord: Det
er en troverdig tale og aldeles verd å motta (og gripe med vårt hele
hjerte), at Kristus Jesus kom til
verden for å gjøre syndere salige. Jeg vet på hvem jeg tror, og er viss på at
han er mektig til å bevare det jeg har nedlagt hos ham til hin dag. (1
Tim. 1, 15; 2 Tim. 1, 12) Forts. neste nr. |