Forklaring over
Evangeliet, På Alle Helgens dag. Mat. 5, 1 - 12. Fra Hans N. Hauges
bok «Sannhets bekjennelse». Og da han så folket, gikk
han opp på berget; og da han hadde satt seg, gikk hans disipler til ham. Og
han opplot sin munn, lærte dem og sa: Salige er de fattige i ånden; for
himmerikets rike er deres. Salige er de som sørger; for de skal trøstes.
Salige er de saktmodige; for de skal arve jorden. Salige er de som hungrer og
tørster etter rettferdighet; for de skal mettes. Salige er de barmhjertige;
for dem skal vises barmhjertighet. Salige er de rene av hjertet; for de skal
se Gud. Salige er de fredsommelige; for de skal kalles Guds barn. Salige er
de som lider forfølgelse for rettferdighets skyld; for himmerikets rike er
deres. Salige er I, når de spotter og forfølger eder og taler allslags ondt
mot eder for min skyld, og lyver det. Gled og fryd eder! For eders lønn skal
være stor i himlene; for således forfulgte de profetene før eder. Salige
er de fattige i ånden; for himmerikets rike er deres. Salighet er den Guds
gave som den kjære Far skjenker alle fattige av blott nåde uten fortjeneste
bare for sin kjære Sønn Jesu Kristi skyld. For i Ham er all Guddoms fylde, så
at den som har salighetens festegave, er forvisset ved troen om de
herligheter, som Himlen har i eie. Skulle vi ikke da motta det? Hvorfor må
den gode Giver klage over at Han ville samle dem, og de ville ikke? Mat. 23,
37. Har nøder oss til sin nattverd, Luk. 14, men de fleste foraktet det, og
det fordi de hadde for mye av verden. For det er vanskelig for en rik å komme
inn i Guds Rike Mat. 19, det er
likevel ikke umulig for Guds kraft og herlighet, når de ville akte den
høyere, og bøye seg under Ham. Men den ringe og fattige Jesus, Mat. 8, 20,
vil de fleste forakte og forarge seg på, for blant Hans lille hjord, Luk. 12,
32, blir ikke mange vise etter kjødet, mektige og ikke mange av høy byrd,
utvalgte, 1 Kor.1. Siden da verdens herlighet hindrer de høye og rike, så er
sorg og knurr mot Gud de ringe og
fattiges avhold, at de ikke kommer til Herren, som Jer. 5 klager over, når
han sier: Dine øyne ser etter
trofasthet. Du slo dem, men de kjente ingen smerte. Du gjorde ende på dem,
men de ville ikke ta imot tukt. De gjorde sitt ansikt hårdere enn stein, men
de ville ikke vende om. - De er uforstandige, for de kjenner ikke Herrens
vei, sin Guds rett. Fordi de er ikke åndelig forstandige. For skal det
skje da må Jesu første preken til, som er omvendelse, og avlegge det gamle
menneske, Ef. 4, eller avstå fra syndens rike magasiner først, som det
kjødelige menneske er oppfylt med. For visdommen kommer ikke i en arrig sjel,
ikke heller bor den i et legeme som er undergitt synden, Visd. Bok 1, 4.
Derfor må vi be Gud om Den Hellige Ånds overbevisning, Joh. 16, 8. Om Guds
rettferdige dom over vantroen med alle dens fukter, som er gjerrighet, hat,
vrede, hofferdighet, ukyskhet, frotserier og drukkenskap osv. Å lære å kjenne
disse synder, det må skje ved Guds buds alvorlige betraktning, da kan de
brukes som et lys i en lykt. Men kommer Guds Lov til det at Ånden skriver den
i hjertet, hvorledes den ubotferdige, som ikke har Kristi rettferdighet, men
ligger under Lovens forbannelse, da blir han syk og søker ikke legen, for så
føles dødens brodd. For å kjenne dette, må vi be med David i 139 Sal. 23 - 24
v.: Ransak meg, Gud, og kjenn mitt
hjerte! Prøv meg og kjenn mine tanker, og se om pinens vei er min, og led meg
på den evige vei. Ja, gjøre som Herren befaler Esekiel i 8, 8 - 10. Bryt
hol på veggen, så skal du se ormene og alle dyrs lignelse, og avgudene, ute
på veggene. Bryter vi slik inn i vårt hjertes tempel, så finner vi vår egen
ære, nytte og fornøyelse, og skal lære å finne vår egen rettferdighet, at en
har blader å skjule seg under slik som Adam og Eva. For her har det onde
slangebilde, med stolthets mot, så mange innvendinger, ja og påtar seg et
skin av ydmykhet, og anstiller seg for menneskene under et lysets engel 1
Kor. 11, 14, og bekjenner at han er en arm synder, og bare tror på Jesus, men
er likevel en antikrist, hvilket kan sees av de andre av hans frukter, om han
har den fullkomne Guds kjærlighet og
kraft til å hate alle synder, Rom. 12, 9, eller ikke. For fra en synd kommer titt flere med begjærlighet til de
jordiske ting, og avguder i dyr og mennesker, hvilket må prøves nøye om de er
over eller like med Gud, som ikke tåle å ha noe ved siden av seg, men krever
hele hjertet, sinn, begjærlighet og all kraft. For her er mange som gjør som
Jesus sier oss, Luk. 11. For I gir
tiende av mynte og rute og alle slags maturter, og går Guds dom og kjærlighet
forbi. De hykler for seg selv og sine kjæreste skjøde-synder, som den
onde begjærlighet er til. Ja satan kan og ta vers av Skriften, som fornuften
dreier etter kjødets lokkelser til å unnskylde seg med, og vil da tenke at de
er rike og vet ikke, de er fattige, elendige, blinde og nakne. Åp. 3, 17.
Sålenge de da motstår å vil omvende seg, så ligger syndens dekke på dem, men
dersom de omvender seg, da ble dekket tatt bort, 2 Kor. 3, 15 - 16. Disse er
heller ikke ledige. Derfor kan de ikke komme i Kristi Vingård, for å føle det
i sitt hjerte med den fortapte sønn, at det ikke er mask for hans sjel å få i
verden, og blir forskrekket over synden med den botferdige røver på korset,
og kjenner at vi ikke har fortjent annet enn Guds vrede, unåde og evige
fordømmelse, og med den arme toller å si i sannhet: Gud vær meg synder nådig!
Det skal mye til for det harde hjerte å bli så fattig og elendig i sin
ånd. Da kommer straks det andre salighets tegn: de som sørger skal trøstes.
De som ikke har noe, er bekymret for å få. Slik og den fattige sjel søker
etter rikdom med den bedrøvelse etter Gud som gjør omvendelse til salighet,
men vedens bedrøvelse gjør døden. Mange når de blir bedrøvet om sin salighet,
så begynner og verdens bedrøvelse med omsorg for livs næring og derved kommer
i store anfektninger av djevelen og
deres eget kjød. Da de ikke vil slippe den sorg blir de så hardt fristet, at
den håpets gnist slukkes ut, og den evige døds angst oppgått i deres sjeler.
Men de som bare spør med fangevokteren, hva de skal gjøre for å bli salige,
Ap. Gj. 16, 30, og komme til Jesus med den besværlige syndebyrde, de blir vederkveget.
Og det blir det tredje kjennetegn at de er saktmodige og lar seg ikke regjære
av vrede uten mot synden, men har Kristi saktmodige og ydmyke ånd. Deretter
følger det fjerde tegn, at de hungrer og tørster etter rettferdighet. Så
elsker de ikke mer synden, men stadig
ønsker, ber og streber med Paulus, at de kan gripe den fullkomne
rettferdighet i Jesus Kristus, som overgår all fariseersk rettferdighet, Mat.
5, så at han åndelig forener seg med Jesus, og blir i Ham et nytt menneske,
og derved får han skikkelse i sitt liv og levnet. For så får han sine synders
nådige forlatelse, og med tolleren går rettferdig ned i sitt hus, da blir
ikke synden herskende over dem som er under nåden, Rom. 6. Deretter følger
det femte tegn: Salige er de barmhjetige. Når Gud forlater oss den store
gjeld, og vi ikke forlater vår medbror, da bad vi forgjeves den femte bønn.
Men her er en sann kristen så velvillig til å forlate, at han gjør dem godt,
som han gjør ondt. Dette er det rette kjennetegn på det sjette salighets løfte,
at han er ren av hjerte og derfor skal se Gud. For ingen elsker fienden av
egen kraft, uten Guds Ånd renser hjerte med troen i den nye fødsel, hvorpå
det syvende tegn følger, at han er fredsommelig, og alltid unnslår seg for
trette, strid og splid, og søker fred med hver mann og hellighet, for uten
den skal ingen se Gud, Heb. 12, 14. Men her heter det fred med de hellige,
det er denne de skal søke som vil se Herren. Derfor spør David i den 15.
Salme: Herre, hvem skal være gjest i
ditt paulun? Da er det dem som gjør rett og rettferdighet, som hater dem
der er forskudt, og elsker dem, som frykter Herren. Disse skal se Gud og ikke
rokkes evinnelig. Men når en hater den forskudte eller synden hos mennesket,
formaner ham til å avstå og søke fred med Gud, da blir det som David i den
120. Sal. sier: Jeg er fred(sommelig),
men når jeg taler, da er de ferdige til krig. Her blir Jakobs ord sanne i
sitt brevs 4.K. 4.v., at verdens vennskap er Guds fiendsskap. -
For alle som vil leve gudelig i Kristus Jesus, skal bli forfulgt 2 Tim. 2, 12, for rettferdighets skyld. I
Luk. 6, 26, roper Kristus vé over dem, som alle mennesker taler vel om. For
det samme gjorde de med de falske profeter. Her er kjennetegnet på de falske
lærere, som hykler med ondskapen, og derfor har verdens vennskap. For de som
er av Gud og følger etter i Jesu fortspor, for dem blir Jesu ord i Joh. 15.
sanne: Var I av verden, så ville verden
elske sitt eget; men fordi I ikke er av verden, men jeg har utvalgt eder av
verden, derfor hater verden eder. - En tjener er ikke større enn sin herre!
Har de forfulgt meg, skal de også forfølge eder. Likevel i dette kan en ta falskhets skjul,
og trøste seg ved å bli forfulgt, og selv være skyld i det ved misgjerning og
styrtet seg selv i faren, og gjør det av stolthet uten kjærlighet til Gud, 1
Kor. 13. Da ville det ikke hjelpe. Men så kommer det siste tegn, som Jesus
gir: Salige er I, når de spotter og
forfølger eder og taler allslags ondt
mot eder for min skyld, og lyver det. Gled og fryd eder! For eders lønn skal
være stor i himlene; for således forfulgte de profetene før eder. Her
heter det at de må lyve det onde, da kan vi glede oss, at våre navn er
skrevne i Himmelen, Luk. 10, 20. Og så følger de kjærlighets frukter som
Paulus sier: Kjærligheten er langmodig og from, kjærligheten er ikke nids,
bruker ikke fortredlighet, oppblåses ikke, den er ikke usømmelig, søker ikke
sitt eget, blir ikke bitter, tenker ikke ondt; den gleder seg ikke over
urettferdighet, men den gleder seg over sannhet, den utholder alt, tror, håper og tåler alle ting.
Kjærligheten falle aldri bort, men alt annet skal avskaffes. Allmektige Gud! Etter som din allmakt bare virker i vår avmakt og ser til dem som er fattige, elendige og frykter for ditt navn, så bryt sundt vårt harde hjerte, og vis oss fordervelsens avgrunn! Av vår egen rettferdighet og syndens lyst, gi oss din sanne Ånds opplysning til å skille mellom det onde og gode, hat til det som er deg imot, så vi ved kraften av din Sønns lidelse og død måtte seire over alle våre fiender, så din kjærlighet virker i oss din viljes velbehag, som du i Ordet har åpenbart. Dra, opplys og styrk oss til det ved din Hellige Ånd! Det ber vi deg, o Fader! I din Sønns Jesu navn. Amen. |