Om det femte budog Saktmodighetens
øvelse
Martin Luther De fire foran nevnte bud har sine gjerninger i
fornuften, det vil si, de tar mennesket til fange, styrer ham og legger ham
under seg forat han ikke skal regjere over seg selv, ikke holde seg selv for
å være noe, men ha ydmyk selverkjennelse og la seg lede og unngå hovmod. De
etterfølgende bud handler derimot om menneskets begjæringer og sanselige
lyster, at også de skal drepes. For det første: vredens og hevngjerrighetens
begjæring. Om denne sier det femte bud: «Du
skal ikke slå i hjel». Dette bud inneholder bare ett verk, som likevel
omspenner mye og fordriver mange laster. Det andre er saktmodigheten. Denne er nå to slags.
Den ene glimrer svært vakkert, men der finnes ikke noe bak skinnet. Denne
saktmodighet viser vi over for våre venner og dem som er nyttige for oss ved
gods, ære og gunst, eller som ikke fornærmer oss verken med ord eller
gjerninger. Den slags saktmodighet har også ufornuftige dyr, løver og
slanger, hedninger, jøder, tyrker, slyngler, mordere og onde kvinner. Alle
disse er tilfredse og blide når man gjør hva de vil eller lar dem være i
fred. Ikke så få er bedratt av denne unyttige saktmodighet og dekker og
unnskylder sin vrede med slike ord: Jeg ville ikke være sint, hvis man lot
meg være i fred. Ja, kjære menneske, da ville også den onde ånd være
saktmodig, hvis alt gikk etter hans vilje. Ufreden og fornærmelsen kommer
over deg, for å la deg få se deg selv, hvordan du er full av vrede og
ondskap. Derved blir du formanet til å strebe etter saktmodighet og drive
vreden ut. Den andre saktmodighet er god i bunn og grunn. Den
viser seg mot motstandere og fiender, skader dem ikke, hevner seg ikke,
forbanner ikke, bespotter ikke, baktaler ikke, tilsikter ikke noe ondt imot
dem, selv om de tar fra en gods, ære, liv, venner og alt. Ja, hvor den kan,
gjør den godt igjen for det onde, taler best mulig om dem, tenker velvillig
på dem, ber for dem. Om dette sier Kristus i Mat. 5, 44: «Gjør vel mot dem som hater eder, bed for dem som forfølger og
spotter eder». Og Paulus sier i Rom. 12, 14: «Velsign dem som forfølger eder, velsign og forbann ikke». For det andre: Se nå hvordan dette kostelige høye
verk er gått under hos de kristne, så at det ikke er annet enn strid, krig,
kjekl, vrede, hat, misunnelse, bakvaskelse, banning, bespottelse, skade, hevn
og vredens gjerning og ord av alle slags, som nå overalt regjerer med all sin
makt. Samtidig med alt dette går vi der med en mengde helligdager, hører
messer, plaprer bønner, gir kirkegaver og glimrer så praktfullt og overdådig
med geistlig stas, som Gud ikke har påbudt, som om vi var de helligste
kristne som noensinne har levd. Slik lar vi ved disse speil og masker Guds
bud falle til jorden, så der heller ikke er noen som tenker over eller tar i
betraktning hvor nær eller fjern han er saktmodigheten og oppfyllelsen av
dette Guds bud. Likevel har Gud sagt at ikke den som gjør slike gjerninger,
men den som holder Hans Bud, skal gå inn til det evige liv. Siden det da ikke lever noe menneske på jorden som
Gud ikke gir en pekepinn om Hans egen vrede og ondskap, nemlig Hans fiende og
motstander, som gjør Ham ond på gods, ære, liv eller venner, og dermed prøver
om han ennå har vrede, om han kan være god mot sin fiende, tale vel om ham,
gjøre ham godt og ikke har ondt i sinne mot ham, - så kan nå den komme hit
som spør hva han skal gjøre for å gjøre gode gjerninger, være til Guds
velbehag og bli salig. Han kan bare ta sin fiende for seg, stadig holde ham
frem for sitt hjertes øye til en slik øvelse, så han knekker seg selv på
dette og venner sitt hjerte til å tenke på ham i vennlighet, unne ham det
beste, dra omsorg og be for ham, og dernest, når anledningen er til det, tale
vel om ham og gjøre ham godt. Enhver som vil kan forsøke seg i dette stykke.
Hvis han ikke her får nok å gjøre for hele livet, så kan han stemple meg som
en løgner og si at denne min tale var falsk. Men når Gud vil ha denne
gjerning, og ellers ikke vil ta imot noen betaling, hva hjelper det da at vi
driver på med andre store gjerninger, som ikke er påbudt og forsømmer denne
ene? Derfor sier Gud i Mat. 5, 22: «Men
jeg sier eder: Hver den som er vred på sin bror uten grunn, skal være skyldig
for dommen; men den som sier til sin bror: Raka, skal være skyldig for rådet;
men den som sier: Du dåre (det vil si allslags skjellsord, banning,
bespottelse og baktalelse) skal være skyldig til helvetes ild.»
Hva skal man så si om den gjerning som gjøres med hånden, som å slå, såre,
drepe, skade osv., når bare tankene og ordene, som kommer av vrede, blir så
sterkt fordømt? For det tredje: Men hvor der er saktmodighet fra
grunnen av, der ynkes hjertet over alt det onde som hender ens fiende. Det er
de rette Guds barn og arvinger og Kristi brødre, han som har gjort dette for
oss alle på det hellige kors. Derfor ser vi at det smerter en from dommer å
felle en dom over den skyldige, og at han gjør seg ondt av at retten dømmer
denne til døden. Her kan gjerningen få skinn av vrede og unåde. Så god i bunn
og grunn er saktmodigheten, at den forblir også under slike vredens
gjerninger, ja volder hjertet den aller største plage, når den slik er nødt
til å vredes og bruke alvor. Likevel må vi her passe på, at vi ikke med vår
saktmodighet er i strid med Guds ære og bud. For det står skrevet om Moses at
han var det aller saktmodigste menneske på jorden, men allikevel, da jødene
hadde tilbedt gullkalven og fortørnet Gud, så slo han mange av dem i hjel, og
forsonet Gud igjen ved det. Så passer det seg ikke at øvrigheten vil drive
dank og la synden regjere, og at vi tier stille til det. Mitt gods, min ære,
min skade skal jeg ikke legge vekt på, og ikke være vred for den saks skyld.
Men Guds ære og bud må vi verge, og vår nestes skade eller urett må vi ta oss
av, øvrigheten med sverdet, de andre
med ord og refselse, men likevel alle med medlidenhet med dem som har
fortjent straffen. Denne høye, fine, yndige gjerning er lett å lære,
når vi gjør den i troen og øver troen ved denne gjerning. For når troen ikke
tviler på Guds nåde, og ikke tviler på at den har en nådig Gud, så blir det
også ganske lett for den å være nådig og gunstig stemt mot sin neste, hvor
slemt enn denne skulle ha forgått seg. For vi har forgått oss ennå mye verre
mot Gud. Se da, et kort bud er dette; men det lærer oss likevel en lang, stor
øvelse i gode gjerninger og i troen. |