Christian Scrivers
Levnetsløp
Del 3. Den 2. august 1652 ble Scrivers
halvsøster Lucie Kühlmann gift med Magister Christof Trincius, Konrektor ved
skolen i Stendal og Scriver fulgte da
sin søster til dette hennes nye hjem. Den unge kandidat preket her flere
ganger, og det med slikt inntrykk at Magistraten, ved Trincius’s videre
befordring, kalte ham til hans svogers ettermann i konrektoratet. Selv om han
bare var 24 år gammel ble han likevel snart der etter den 11. mars 1653
innført som Arkidiakon ved St. Jakob i Stendal. Så var da hans hjertes
begjæring oppfylt, og han måtte skrive til sin mor: «Ja, ja dyrebare moder!
Din bønn er bønnhørt. Å, min far, kunne du likevel feire denne himmelske
stund med din lykkelige, overordentlige benådede sønn!» Den 10. mai inngikk Scriver i ekteskap med Anna Margarethe,
datter til Superintendent i Altmark og Priegniq, Magister Joh. Stralius. Han
fant i henne en trofast pastorinne, som ikke ubetenksomt som så mange, dessverre,
gikk inn i denne stand, men som vel hadde tenkt over at hun med sin
kristelige vandel i saktmodighet og fromhet skulle understøtte sin manns
gjerning og lyse for den menighet, som han fødet med Livets Ord. Men akk! Allerede
6. juni 1654 avskar døden det ømme og trofaste ektebånd, og Scriver stod
ensom tilbake med en liten Johannes; men også denne søte arv etter sin Anna
Margarethe måtte han overlate i dødens kalde armer den 31. juli 1657. For sitt hus og sin menighets
skyld måtte Scriver snart igjen, allerede 13. feb. 1655, gå inn i ektestanden
og valgte til sin brud og mor for sitt ennå levende barn, Katharine
Herphardus, datter til Magister Johan Herpardus. Denne fromme kvinne, som
Scriver selv kalte sine øynes lyst, - «jeg hadde nær sakt mitt hjertes lyst»
sier han, «dersom jeg ikke tenkte at et slikt navn kanskje var for mye for en
dødelig skapning», - sin sol og ynde, sitt hus krone, fødte ham 4 døtre og
fem sønner i sitt femtenårige ekteskap, - men bare en sønn overlevde faren, -
og det ømme hjerte som var smertelige hjemsøkt ved sine barns død, måtte også
utholde å skilles ved sin Katharine, som døde i Magdeburg 6. nov. 1670. To hustruer og fem barn hadde nå
denne hardt prøvede foran seg i evigheten, da Gud 28. nov. 1671 gav ham en
tredje ektekvinne, Margarethe Drehn, datter av Borgermester i Magdeburg,
Johan Drehn. 5 barn hadde han igjen og Margarethe fødte ham to sønner og en
datter. En lang tid var det nå ro etter stormen, men nettopp da Scriver i
Sjeleskatten skrev «om sjelens kors og trengsel», kom disse tilbake i hans
hus i skrekkelig mål. Nyttår 1679 døde hans 23 år gamle datter som var gift
med prest og inspektør i Kolbe ved Saale, Magister J. H. Hävecker og etterlot
seg 4 små barn. Straks deretter døde av hans barn en liten håpefull gutt på 6
år og like etterpå en som var 30 uker gammel, og endelig 16. April hans
tredje hustru, hans gudfryktige, elskelige og trofaste Margarethe. I 1681
mistet Scriver igjen en håpefull sønn, som allerede to år hadde studert ved
Universitetet og den herskende pest rev fra ham ennå to døtre og jaget ham
selv ut av sin bolig. Igjennom alle disse sorger var
Scrivers eget legeme ikke blitt spart for sykdom og smerte, eller hans sjel
for anfektning og kamp. To ganger var han i lang tid lagt ned på sengeleiet,
en gang i 20 uker, og så nær døden at all menneskelig hjelp og kunst var gitt
opp, og han stod allerede, som han selv sier, med den ene fot i graven. Hans
skrifter vitnet om hans erfarenhet i åndelige anfektninger og sjelekamper.
Nedbøyd av smerte over tapet av sine mange kjære, var hans sjel ofte plaget
av den tanke: Din Gud kan ikke høre på din bønn; du er visst for kald i din
andakt, for sløv i din gjerning. Herren vil ikke mer vite av deg i sitt
Vinberg, - og av disse sjels og legemssmertene hans kom det, at han i sitt
33. år begynte å bli grå i håret og 39 år gammel var han allerede temmelig
grå i håret. - Kirkens sørgelige tilstand lå også Scriver inderlig tungt på
hjerte. Mye strid mellom de forskjellige evangeliske partier, det herredømme
den verdslige makt ofte utøvet over Herrens arv, og nå den særskilte omsorg
for hans egen menighet, den motstand mot Livets Ord han møtte hos de tallrike
verdens barn og foraktere av Kristi kors, de baktalelser og forfølgelser han måtte
lide for sannhetens skyld: Alt måtte trykke ham og bringe ham til å rope ut: Som de som dør, og se, vi lever! Men nettopp dette mangfoldige kors
gjorde vår Scriver til den Herrens tjener, den Guds lærde, den trofaste prest
etter hans Mesters forbillede, det lys i Guds kirke som så mange har frydet
seg i, og hvor også vi etter snart to hundre års forløp ennå kunne glede og
fryde oss i. Det var så langt fra at han skulle la noen herskende
utålmodighet elle knurr få rom, så han utbryter heller: «Å du kjære, kjære
kors! Du har først stiftet god fortrolighet og vennskap mellom Gud og meg, du
har bevart min tro, økt min kjærlighet, gjort min bønn hjertelig, min lære
andektig, og har jeg hatt noe av Den Hellige Ånds gave i prekenen, i
skriftestolen, i sykebesøk, i tiltale til anfektede, til deres trøst, så takk
Gud som med sin trøst har gjort korsets bitterhet søt, så det har kunnet
utgyte seg i andres hjerter!» Hvor kunne vel korset bli utålelig for den som
betraktet det slik som han! Vel så han i det en syndens frukt, men en slik
frukt som tjener til rotens tilintetgjørelse, et kjærlig tuktens ris i den
himmelske Fars hånd, hvem hans i kjærlighet hengivne hjerte tiltrodde alt
godt og hvis slag denne kjærlighet gjerne lot ham tåle. Han levde i Gud, for
Gud og med Gud, så Guds finger i alt, likesom i hele naturen, slik også i
begivenhetenes gang og Guds kjærlighet til ham, som sitt barn og elskede,
kjente han ikke minst i korset. Den som slik skuer Gud, har en stadig
sprudlende, salig svalende kilde som kan slukke ut korsets hete, bitre brann.
«Guds kjærlighet,» sier han i sin bok «Guds barns herlighet», «er ganske
underbar og uforlignelig. En rose elsker man for dens lukt, en diamant for
dens glans, pengene for deres verd og nytte, - men Gud elsker av godhet. Er det ikke et under? Den store Gud
elsker ormer og maddiker, menneskene, den rike Gud arme betlere, den evige
Gud dødelige mennesker, den hellige Gud syndere! Og så har Gud elsket oss, i
Kristus elsket oss, før verdens grunnvoll ble lagt! Om morgenstjernene som lovet Gud, og Guds barn som jublet, hadde
spurt Gud hva Han gjorde, Han hadde uten tvil svart: Jeg elsker». Å, min Gud, min kjærlighet, min fryd, min ære,
min skatt, min trøst, min frelse, mitt liv, mitt alt! Din kjærlighet er min
Himmel som omgir meg over alt, min sol som opplyser meg, mitt manna som
metter min sjel; din kjærlighet er min seng som jeg får hvile i, min bok som
jeg leser i, min vin som jeg blir drukken av, mitt hus som jeg bor i, mitt
skjold som jeg strider under, min krone som jeg pranger med, mitt Paradis som
jeg forlyster meg i, mitt liv som jeg lever av og i. Hva kan da feile meg,
skade og bedrøve meg? Jeg vil ikke frykte for noe, ikke for djevelen eller
helvete, ikke for verden, ikke for min synd, ikke for min samvittighet, ikke
for fattigdom, skjensel, forfølgelse, anfektning, ikke for døden, for din
kjærlighet er mitt liv». «Ja», fortsetter han, henrykt av Guds kjærlighet,
«om jeg skulle skrive en bok om mitt liv og levnet, så ville overskriften på
hvert blad være: En fortelling om Guds underbare godhet, faderlige
kjærlighet, store langmodighet og barmhjertighet. Jeg har opplevd mange
dager, men ennå flere under av Guds kjærlighet. Jeg har lest, hørt og erfart
mye i verden, men ikke noe mer og rikeligere enn de åpenbare og skjulte virkninger
av Guds godhet og langmodighet. Jeg har ikke funnet alt på alle steder,
likevel Guds godhet overalt. Far, mor, bror, søster, hustruer, barn, venner,
slektninger har forlatt meg, men Guds kjærlighet har ikke forlatt meg. Jeg
har ofte svært stort arbeide og vanskelighet over meg, jeg er ofte forfulgt,
baktalt, betrenkt, blitt engstelig av djevelen og verden, jeg er kommet til
dødens port og har allerede hatt den ene fot i graven: - Guds kjærlighet har
ført meg ut av alt og billig må jeg si med Paulus: Som de som dør, og se, vi lever! Med et slikt sinn som var drukkent
av Guds kjærlighet er det neppe noe under at han fremdeles jubler i korset, -
han visste jo at om det enn syntes å være til bedrøvelse så var det likevel i
grunnen til glede og salig frukt: «Å, søte, kjære, salige kors! Å kjære byrde
som Gud pålegger! Å, helbredende kalk, den Gud skjenker i, Jesus rekker, Den
Hellige Ånd forsøter! Hvor vel går det oss ikke når det går oss som Gud vil!
Min Gud, min Fader, handle med meg som det synes best for deg og gi meg den
nåde at ditt velbehag alltid må være velbehagelig for meg.
Forts. n. nr. |