Mikaels Dag Evangelieteksten, Mat. 18,
1 – 10. Av Hans N. Hauge. På den samme tid gikk disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himmerikets rike? Og Jesus kalte et barn til seg og stilte det midt iblant dem og sa: Sannelig sier jeg eder: Uten at I omvender eder og blir som barn, kommer I ingenlunde inn i himmerikets rike. Derfor, den som fornedrer seg selv som dette barn, han er den største i himmerikes rike. Og den som tar imot et sådant barn i mitt navn, tar imot meg. Men den som forfører en av disse små som tror på meg, for ham var det bedre at det var hengt en møllesten om hans hals, og han var senket i havets dyp. Ve verden for forførelser!
For det er nødvendig at forførelser må komme; men ve det menneske ved hvem
forførelsen kommer! Men om din hånd eller din fot fører deg til fall, da hugg
den av og kast den fra deg! Det er bedre for deg å gå som halt eller krøpling
inn til livet enn å ha to hender eller to føtter og bli kastet i den evige
ild. Og om ditt øye fører deg til fall, da riv det ut og kast det fra deg!
Det er bedre for deg å gå enøyd inn til livet enn å ha to øyne og bli kastet
i helvetes ild. Se til at I ikke forakter én av disse små; for jeg sier eder:
Deres engler i himlene ser alltid min Faders åsyn, som er i himlene. På den samme tid gikk
disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himmerikets rike? Om
opphøyelse leser vi i vårt siste Evangelium, og ofte advarer Jesus oss fra
det og formaner til ydmykhet da Han så det var en nødvendig lære som vi ofte
gjentar, at høymodighet eller egen ære er den verste last. Akk! At vi så ofte
måtte være minnet om det som vi ble fristet av det, og at vi rett kunne føle
dens vederstyggelighet og hvilken atskillelse fra Jesus den gjør. At vi måtte
være ydmyk av hjerte, at vi måtte ha tuktens ånd og være iført med kraft fra
det Høye til å utrydde den onde rot. For før disiplene mottok Den Hellige
Ånds kraft, så leser vi ofte at de var fristet, ja overfalne ved å søke etter
å bli de største. Jesus kalte et lite barn til seg og stilte det midt iblant
dem og sa: Sannelig sier jeg eder, uten I omvender eder og blir som barn,
kommer I ingenlunde inn i himmerikets rike. Derfor, den som fornedrer seg selv
som dette barn, han er den største i himmerikets rike. Når Jesus brukte
noen ord til stadfestelse eller bekreftelse på sin tale, da var det dette:
Sannelig! Det gjentar Han to ganger til bekreftelse (eldre
bibeloversettelse), at uten vi omvender oss og blir som barn, da kommer vi
ingenlunde i himmerikets rike. Og den som ikke fornedrer seg som dette barn,
kommer ingenlunde der inn. Her er annet å tenke på enn å grunne på hvem som
skal bli den største, når vi hører at vi aldeles ikke kan komme i Guds Rike uten
vi blir som barn. Dette skaper alvor hos oss om å få den fullkomne avsky,
hat, vemmelse, med en sann bot og bedring og omvendelse fra alle høye tanker,
ære, begjær, gjerrighet, falskhet, svik, avind, nedtrykkelse, uterlighet,
ukyskhet med mer og få lyst til de dyder som vi finner i de gode barn. For
Jesus tok ikke noe ondt barn og satte
frem til eksempel, men et godt. Derfor sier Han: som dette barn. For
vi ser forskjell på barna, de er vel alle fødte i synden, men som alle
foreldre ikke er like onde, så og kan det avles på barna noen dyder av
foreldrene, disse kan enten avta eller tilta frivillig ved barnets oppvekst,
enten til det onde eller det gode. Det kan og komme av oppdragelsen. For de
onde hjerter er lette å bøye, enten
til ondt eller godt, og det man omgås med, lærer man gjerne, dersom man
ellers ikke er fast i det man har for seg. For svært sterk skal man være i
det gode, dersom det onde ikke smitter, forfører og skader oss, når vi har
selskap med onde, falske og forføreriske mennesker. Likeså må de være
forherdet og grove i ondskapen, som kan fullkomment bli ved i den, når de
bestandig har omgang med de gode, men dette skjer neppe stadig. For den ånd
som er i oss er sterkere enn den som er i verden. 1 Joh. 4, 4. Som vi ser av
Saul og hans utsendte selskap, at selv om de var onde, så blir de likevel med
i de godes kor, 1 Sam. 19 og profeterer, selv om det varte en liten stund, og
de onde holder opp, når de går bort fra de godes selskap. Vi må og vite at barna som
Jesus taler om, var ikke kommet til forstand, og slike er det vi skal ha til
eksempel å omvende oss etter og trakte etter å bli lik om vi skal komme inn i
Himmerikets Rike. De er troskyldige, ydmyke, vennlige, oppriktige, gavmilde,
uten sorg for næring, uten kjærlighet til verden og begjærlighet har de mer
enn de behøver, så er de gavmilde og deler med andre, snare til å ettergi.
Især må vi gjenta dette ydmykhets eksempel da Kristus sier: Derfor, den
som fornedrer seg selv som dette barn, han er den største i himmerikets rike.
For de barn som ennå ikke er kommet til skjønnsomhet, vet ikke engang å
søke etter ære og opphøyelse, enn mindre opphøye seg over noen. Men den som
er av høyeste adel, omgås gjerne og holder seg lik med den ringeste, og slik
skal vi være. Den som tar imot et sådant barn i mitt navn, tar imot meg. Disse
ord burde vekke oss opp til å være villige til å motta barna til oppdragelse
i tukt og Herrens formaning til det gode. Da Kristus sier: Alt hva I har
gjort for én av disse mine minste brødre, har I gjort for meg. Mat. 25,
40. Dette må ikke bare forståes om de små barn av legeme, men fremfor alt i
Ånden eller i troen ved gjenfødelsen, at de er små og har liten kraft til å
motstå det onde, lite ja intet av Guds Ords føde til sin matte ånd. Fienden
har forkjølet dem og fordrevet dem, så de er nakne for Kristi rettferdighets
drakt og Jesu kjærlighet av syndens onde. De som mottar dem i Jesu navn, som
betyr en frelser, og skal oppdras med den lære og formaning, at der er
salighet eller evig glede å få for alle dem som påkaller i dette Jesu Navn,
slik at de derved avstår fra all urettferdighet. Men den som forakter en av
disse små som tror på meg, ham var det bedre at der ble hengt en møllesten om
hans hals, og han ble senket i havets dyp. Selv om denne Jesu advarsel er så
skarp, så blir den likevel lite tatt i akt, ja av den onde ikke aktet. For de
som oftest forakter det med sine ord og gjerninger, gir forargelige eksempler
fra seg, så det var bedre for dem at de var kvalt i syndens dypeste hav, så
de ikke skulle forføre flere sammen med seg, enn at de har et utvortes skinn
som de bedrar flere med seg ved. Likevel det er umulig at ikke forførelser
skal komme, men ve den som de kommer fra. Luk. 17, 1. Da de onde mennesker
som forherder seg hører sannheten og forarger seg, så gir de skylden til Guds
barn, selv om den kommer fra dem selv. For dersom den kom fra oss, så
fordømte og forherdet Han ikke dem, og dersom den kom fra dem, så kan deres
dom og forherdelse ikke skade oss. For Jesus sier: Ve verden eller de onde
mennesker for forargelse. Det er nødvendig at forførelse kommer, fordi den
prøver vår tro, renser og tukter oss til ydmykelse under Gud, sårer vårt
hjerte og inngir angst som vekker opp bønn til Gud, som David sier: Istedenfor
at jeg elsket dem, sto de meg imot, enda jeg var (stadig) i bønn. 109, 4.
Likevel, ve det menneske som forførelsen kommer fra, for straffen følger
hardt over dem. Men om din hånd eller fot frister deg, da hogg den av og
kast den fra deg! Det er bedre for deg å gå som halt eller krøpling inn til
livet enn å ha to hender eller to føtter og bli kastet i den evige ild. Og om
ditt øye fører deg til fall, da riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre
for deg å gå enøyd inn til livet enn å ha to øyne og bli kastet i helvetes
ild. Det vil si: dersom noen av dine lemmer begjærer deg til å ta i bruk
syndige lyster, gå og se noe som forarger og bedrøver Guds Ånd i deg, så hogg
dem av ved Guds Ord, som er en øks eller sverd, som kan skjære av de syndige
lyster, når vi tror Ordet og gir Ånden rom, og om du her skal lide smerte,
tape den himmelske fryd på grunn av sorg, bønn og strid, så er det likevel
bedre enn å lide evig helvetes kvide. Se til at I ikke forakter én av
disse små; for jeg sier eder: Deres engler i himlene ser alltid min Faders
åsyn, som er i himlene. Av disse siste ord i vårt Evangelium, ser vi at
de små har voktere, om ikke alltid mennesker, så likevel engler, som tjener
de oppriktige Guds Barn og bærer frem budskap til vår himmelske Fader, at når
noen overfaller dem, så blir det husket på det til trøst, og de som det onde
kommer fra, til straff og lidelse. La oss derfor aldri skade eller forakte de
små, men dess mer omvende oss og være dem lik i dyder. Har Gud gitt oss noe
kraft enten legemlig eller åndelig,
da motta dem, gi og meddel i ydmykhet, enfoldighet og kjærlighet, så vil Gud
motta oss igjen i de evige boliger. Amen. Bønn. Å Jesus! Du som byder
enhver som vil være stor i ditt Rike, at de skal fornedre seg selv og bli
liten og stadfester med ditt bekreftelses Ord, at ingen kommer i Himmerikets
Rike, uten de omvender seg og blir som barn. Gi du oss nåde til det, og den
sønnlige, lydige, ydmyke, fortrolige, enfoldige, gavmilde, kjærlige, milde og
barnlige ånd, at vi kunne bli som de små barn i all ondskaps avvikelse og
ikke ha forstand på det onde. Men gi du oss visdom og kraft til å gjøre alt
godt, motta de små, oppdra dem i din lære og formanelse etter ditt Ord, å
være din Ånd lydig. Bevar oss fra at vi skulle noen sinne forarge oss på dem,
og om de onde ville forarge oss med syndige eksempler i Ord og gjerninger, da
la det bli oss til nytte og gagn, at vi derved måtte få mer avsky til det, så
og når våre lemmer frister oss av den onde natur, så lær oss rett å hogge av
den onde begjæring, så de ikke skulle forråde oss til den evige ild. For det
er bedre å lide dødens angst her og være krøpling, tape den åndelige glede på
grunn av nød og smerte, enn vi skulle forlise det himmelske gode og bli
kastet i den evige ild. Bevar oss fra det, det ber vi deg, du Frelsermann.
Hør vår bønn og gi oss din Ånds bistand. Amen.
|