NR. 3 / 4 |
Mars / April 2005 |
62. ÅRG. |
|
Påskepreken. På 3. påskedag av Hans N. Hauge. Luk. 24, 36 – 48: Mens de talte
om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa til dem: Fred være med eder!
Men de ble forferdet og fryktet, og mente at de så en ånd. Og han sa til dem:
Hvorfor er I så forferdet, og hvorfor stiger sådanne tanker opp i eders
hjerter? Se mine hender og mine føtter at det er meg selv! Føl på meg og se!
En ånd har ikke kjød og ben, som I ser at jeg har. Og da han sa dette, viste
han dem hendene og føttene. Men da de ennå ikke trodde for glede, og undret
seg, sa han til dem: Har I her noe å ete? Men de ga ham et stykke av en stekt
fisk og av en honningkake, og han tok det og åt det for deres øyne. Men han
sa til dem: Dette er mine ord som jeg talte til eder mens jeg ennå var hos
eder, at alt det bør fyllbyrdes som er skrevet i Mose lov og profetene og
salmene om meg. Da opplot han deres forstand, så de kunne forstå Skriftene.
Og han sa til dem: Så står skrevet at Kristus burde lide og oppstå fra de
døde på den tredje dag, og at i hans navn skal omvendelse og syndenes
forlatelse predikes for alle folk – dette skal begynne fra Jerusalem av. Men
I er vitne om dette. |
|||
Kristi hellige lidelse. Fra boken: Vitnesbyrd av den unge Luther. For det første er det noen som tenker på Kristi lidelse
på den måten, at de blir vred på jødene og skråler og skjenner på den
stakkars Judas. Med det lar de seg nøye. Akkurat likedan er de vant til å klage over andre mennesker
og fordømme og snakke ondt om sine motstandere. Dette er nok ikke å betrakte
Kristi lidelse, men derimot å tenke på Judas og jødenes ondskap. Splinten og bjelken. Men hvorfor ser du splinten som er i din brors øye;
men bjelken i ditt eget øye blir du ikke var? osv. Mat. 7, 3 – 5. Her sier Frelseren som er sannhetens munn, at enhver ser bare splinten i sin brors øye, men bjelken i sitt eget øye den ser han ikke, den er skjult for deg og meg. Hvordan har det seg? Jo det er slik å forstå: Enhver ser de ytre feil og mangler hos sin neste. Om broderskapene. Fra boken: Vitnesbyrd fra
den unge Luther. Forts. fra f. nr. |
På grunn av Guds Ord
tilveiebringes en forening mellom Gud og menneskene. Fra Johan Arndts Den Sanne
Kristendom, 5. bok. 1)
Ved overtredelse av det guddommelige Ord ble mennesket skammelig løsrevet fra
Gud, 2) men ved Guds Ord og sakramentene blir de igjen forent med Gud. 3) For
Gud er nærværende i og med sitt Ord. 4) Især er Guds løfter og ed et
foreningsbånd med Gud. 5) Denne forening stadfestes også ved profetiens gave
og ved Guds lovede nærvær hos de bedrøvede. Hva døden taper sin
bitterhet ved. Fra
Luthers bok: Trøst for syke og døende. Om jeg enn må begraves under
jorden og bli til aske, så har jeg likevel der oppe Herren, som er av mitt
kjød og blod, som aldri dør, og i hvem der er idel liv og som i tillegg er
blitt min Herre, at jeg ikke skal forbli under dødens og djevelens makt, men leve
med ham, så døden ikke kan drepe så mye. |
||
Omkring Syndfloden. Metusalem
betyr: ”Når han er død, skal det komme” og var en profeti om den syndflod som
skulle komme. Metusalem
var 187 år da hans førstefødte Lamek ble født. Lamek
var 182 år da hans førstefødte Noa ble født (på det tidspunkt var Metusalem
369 år). Syndfloden
kom da Noa var 600 år og dette år døde Metusalem (i alt) 969 år. Lamek
var 182 år da Noa ble født og levde
595 år etter det og ble 777 år gammel. Metusalem var 187 år da Lamek ble
født, 777 + 187 = 964, trekker vi så 964 fra 969 får vi 5. Noas far Lamek
døde 5 år før syndfloden (1 Mos. 5). Den som har fødselsdag 17. februar, kan
si: Jeg har fødselsdag den dag jorden var tørr etter syndfloden. (1 Mos. 8, 14)
Alfred
Johannesen. Danmark. |
|||
www.haugianeren.net
er den elektroniske utgaven av bladet Haugianeren som utgis annenhver måned. |
|||