Georg Spalatins levnetsbeskrivelse Fra boken Den Lutherske Kirkes REFORMATORER. Av. J. Belsheim. Del 3. At
Spalatin, som vi har sett, var og forble Luthers tro hjelper i nøden er noe stort. Men at han også
forble det, når han under hans svake tro heftig anklaget ham, det er ennå mer
å beundre. Da Luther ville utgi et skrift mot Kurfyrsten av Mainz og Spalatin ikke ville at det skulle komme ut i trykken og
unnskyldte seg for dette i et brev til Luther, skrev denne fra Wartburg til Spalatin: ”Neppe har jeg lest noe ubehageligere brev
enn ditt siste, så at jeg ikke bare hadde utsatt det, men endatil besluttet
meg til ikke å svare eder. For først vil jeg ikke håpe, at du sier: Fyrsten
ville ikke tåle det, at der blir skrevet mot Kurfyrsten av Mainz eller at den
alminnelige ro vil forstyrres. Jeg vil heller forlate deg og Fyrsten selv og
alle skapninger. For når jeg har motstått hans skaper Paven, hvorfor skulle
jeg da bøye meg for hans skapning (Kurfyrsten av Mainz)? Artig sier du, at
man må ikke forstyrre den alminnelige ro. Men den evige Guds fred vil du
forstyrre ved ugudelige og bespottelige virkninger av fordervelsen? Ikke
slik, min Spalatin, ikke slik min Fyrste; men for
fårenes skyld må man motstå hin gruelige ulv med alle krefter”. I
en ennå vanskeligere stilling kom Spalatin da man i
Wittenberg begynte å avskaffe det pavelige misbruk, hva Kurfyrsten så ugjerne
ville tåle. Denne hang med forkjærlighet til Allehelgens
Kirke, som var oppført av ham, og som han hadde kostet 200 000 dukater på.
Antallet av geistlige ved denne kirke beløp seg til 80 personer, og tallet på
relikvier som han hadde latt samle med mye møye og stor kostnad rundt i hele
Europa, var meget stort. ”I alle kalendere”, sier Seckendorf,
”Finnes ingen helgen, som ikke var å finne i denne kirke, det være nå ben,
tenner, hår, klær eller husgeråd. Og ikke bare av pavedømmets oppdiktede
helgener, men også av virkelige helgener, omtalte i den Hellige Skrift,
mentes det å være rester i denne kirke f.eks. noe sot fra den gloende ovn som
Daniel og hans venner Sadrak, Mesak
og Abed Nego ble kastet,
Dan. 3 og av jomfru Marias strikkegarn, hus, seng, melk, hår, klær, kåpe,
slør, serk, belte, lommetørkle, besprengt med Kristi blod osv. Tallet av
messer som årlig ble holdt i kirken var 9900, og vekten av vokskjertler som
ble brent i et år, var 355 centner. Å avskaffe
disse gruelige misbruk, særskilt de bespottelige messer, til dette la kirkens
prest Justus Jonas alvorlig hånden på verket. Den
art og måte som man ville bruke for å avskaffe disse misbruk, var visstnok en
ganske annen enn den som billedstormerne fra Zwickau brukte, for dette uvesen
motsatte man seg aldeles. – Man ville bare etter apostelens ord innrette en
fornuftig gudstjeneste. Rom. 12, 1. Man visste vel at man ved å rive ned
bildene og avskaffelsen av det ytre misbruk dermed ennå ikke hadde fått
overtroen og vantroen ut av folkets hjerter, men at der ved en forsiktig
nedriving i tillegg måtte sørges for en kraftig oppbyggelse. Prost Jonas
gjorde derfor alvorlige forestillinger om dette ved Kurfyrstens hoff. Men
hans møye ble uten følger. Fredrik, den vise, en from paveligsinnet,
men heller ingen motstander av Evangeliet, hang for fast ved de utvortes bruk
og misbruk til at han kunne gi slipp på dem. Som en klok politiker beregnet
han også, hvilke følger avskaffelsen av disse hittil brukelige skikker måtte
dra etter seg. Han fryktet om ikke for pavens, så likevel for Keiserens
vrede. Hoffets anskuelse måtte Spalatin tiltre, ved
dette kom han til å stå rett imot Wittenbergerne. Det
kan ikke nektes at han ved dette gav sin svake side tilkjenne. Hans
engstelighet og hans verdensklokskap som var sprunget ut av hensyn til
hoffet, som han hadde felles med sin Kurfyrste, brakte ham i en skjev
stilling. Vel erkjente han, likesom Wittenbergerne,
de herskende misbruk og ønsket deres avskaffelse, men han mente, at den rette
tid til dette ennå ikke var kommet. Man måtte også ved dette ha den
alminnelige fred for øye som lett kunne bli forstyrret ved dette. Et koncilium som var stillet i sikte, måtte avgjøre dette
osv. Med et ord: han var ennå i det falske håp, at man behøvde ikke som den
Herre Kristus gjorde, å rense templet med svøpe, Joh. 2, 15, men kunne gjøre
det med en myk revehale. Det minner oss om Kristi Ord i Evangeliet på tredje
søndag i advent, Mat. 11, 8 om døperen Johannes sine grove klær og om at de
som bærer bløte klær, er i kongens hus. Men
anvendelsen på Spalatin må gjøres med en forskjell,
at han visstnok ikke ville aldeles oppgi sannheten, men stod i den falske
mening å kunne preke den uten larm, uten å forarge dem som hadde bøyd kne for
Baal, 1 Kong. 19, 18. Dette er likevel en
umulighet! Sin stilling til messestriden uttalte han selv til Luther i et
brev: ”Fyrsten ynder av hjertet Evangeliet, men han vil ikke tåle nye
skikker, i likhet med de affærer som er blitt stadfestet ved den offentlige
overensstemmelse i hele kristenheten i så mange hundre år og som man ikke kan
forandre uten den største uro i kristenheten, også om man ville vende opp ned
fra øverst til nederst …… Jeg tenker ofte med sukk på hva vår Busthius sa til meg i Worms, han fryktet nemlig for at
ikke noe i Luthers lære ville være mer til behag
for legfolket enn at man skjeller ut og anklager prestene. Kom i tillegg i hu
de ord av Keiser Max som sa: ”Et land kan lett inntas, men for å vinne det
igjen, trengs betydelige krefter … Tro ikke, at jeg er bekymret for mitt livs
opphold om privatmessene blir avskaffet. Jeg frykter ikke så mye for mitt, og
jeg er viss på at hin allmektige Gud lever ennå som også nærer fuglene under
himmelen.” I
år 1524 fattet Spalatin den beslutning å
legge ned sitt embete ved hoffet. Hofflivet kjedet ham, og all den forakt som
der vistes for Guds Ords preken, trykket ham mye ned. Mange lettsindige
hoffolks tale var også kommet ham for øre, disse hadde sagt at hans røst var
svak, hans person uanselig osv. Han spurte derfor Luther om råd. Denne skrev
til ham: ”Du har vel en grunn. Man hører ikke Ordet, og den vise sier: Hvor
man ikke hører, der taper ikke Ordet noe. Men hvor likevel noen hører, må man
ikke avvike, ellers hadde jeg for lenge siden måttet tie på grunn av slik
forakt for Ordet. Hvor du altså ingen annen årsak har som besværer din
samvittighet, så er fremmed urettferdighet og ondskap ikke nok til at du
derfor forlater din stilling eller foretar deg noe. For visst ikke din ære driver
deg bort fra et slikt sted, så kan jeg ikke tenke meg noen grunn som skulle
kunne bevege deg. Du som nå tilfulle kjenner hoffet, og kan gagne mange hos
Fyrsten, tenk over hva en ny mann, som kommer i din stilling, kan utrette før
han lærer hint hoff å kjenne. Om alt dette skjer, vil det da være mulig,
at han vinner så mye tillit og slik en aktelse hos Fyrsten som du nå har
oppnådd ved lang erfaring?” Siden skrev Luther: ”Men se nå til om det ikke er
en fristelse, som siden, når du er kommet bort fra hoffet, vil volde deg stor
anger. Satan er en skalk. Derfor roper jeg deg nå ennå mer til, at du blir
for at ånden kan bli prøvet om den er fra Gud, eller om du blir fristet, enn
at du skulle forlate Fyrsten som står graven så nær, og slik sette hans siste
dager i uro ved en ny tjener. For hvis han snart dør etter din tjeneste,
måtte det smerte deg, at du ikke ble hos ham til hans siste dag.” – Men
hvor tungt det var blitt for Spalatin under de
gruelige anfektelser, som må koste enhver trofast prest mye å overvinne, det
kan erfares av følgende ord: ”Det bedrøver meg,” skriver han, ”at jeg i
Evangeliets preken av og til mistviler om Guds
nåde, likesom jeg engang mistvilte, da jeg ennå
hang fast ved de pavelige seremonier. Noen savner hos meg et anselig ytre,
andre kraft, behagelighet i stemmen, korthet i talen, så at det syntes for
meg at ikke noe var bedre enn i Guds navn å gi etter for så mange spesielle
mennesker. Men hva for underlig møtte jeg i det? Jeg hører jo om folk som
ville foretrekke mange selv for Luther, som selv barn måtte forbauses over.
Ja, jeg erfarer daglig mer sannheten av hint ord som Dido
sier hos Birgil: ”Ikke noe sted er sann
trofasthet,” så at jeg ikke engang ber for meg og mine studier. På denne måte
blir alt dette hyklerske vesen vemmelig for meg. Men Gud kan ikke lyve, som
sier hos Esekiel: Du bor iblant skorpioner.”
Men
Luthers kraftige ord rev Spalatin
ut av denne anfektelse. Han skrev: ”Se til at du
overvinner dine sorg- og
gremmelsestanker om prekeembetet. Kristus har kalt deg, føy deg i
dette! Tjen Ham og dann deg etter Hans behag! Hva du gjør, vet du ikke, men
siden vil du få erfare det. Det er bare en fristelse som du ikke tydelig
erkjenner, derfor lider du. Vi, som er dine tilskuere ser det bedre. Derfor
må du ikke tro deg, men mye mer oss, som formaner deg i og for Herren. Det
går jo slik til at Satan oppfyller dem med sorg i deres embete, dem han ser
er til behag
for Gud. Derimot oppflammer han dem til ærgjerrighet, som han finner å være
Gud til mishag. Derfor må du være en sterk mann og kjekt forakte sorgens
ånd.” Forts. n. nr. |