Andre søndag i advent Epistel. Rom. 15, 4 - 9 Fra Hans N. Hauges postille For
hva som helst som før er skrevet, er forut skrevet oss til lærdom, for at vi
skulle ha håp ved tålmodigheten og skriftens trøst. Men tålmodighetens og
trøstens Gud gi eder å ha ett sinn innbyrdes etter Kristus Jesus, så I
endrektig, med én munn, kan prise Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader! Derfor
ta (eder) av hverandre, likesom Kristus har tatt seg av oss til Guds ære! For
jeg sier at Jesus Kristus er blitt omskjærelsens tjener for Guds sannhets
skyld, for å stadfeste forjettelsene til fedrene; men at hedningene skal lov
Gud for barmhjertighet, likesom skrevet er: Derfor vil jeg bekjenne deg blant
hedningene og lovsynge ditt navn. Hadde
ikke ditt Ord vært min trøst, da hadde jeg omkommet i min elendighet, Sal.
119, 50 og 92. Dere som ikke med den
fattige og elendige David og alle hans like, har kjent noe til deres trang,
men er frekke og trøstefulle i deres syndelyster, dere behøver ikke den
legedom som enten plaster eller urter kan hjelpe, men bare Guds Ord, Visd.
16, 12. Dere akter vel ikke den nye Herrens vin, for gamle syndelyster har
dere drukket, så den vin er kjærest for dere, Luk. 5, 39, som lever i syndig glede,
vellyst, fråtserier og drukkenskap, og spiser deres kjød med det. Den nye vin
og Åndens glede eller himmelbrød, det smaker vel ikke bedre for dere enn vel
vant munn det råtne vann. Og
dere som er i legemlig fattigdom, sykdom og andre trengsler, ja i åndelig nød
og angst, av urolig ånd, for deres synder, dere høres ofte disse Davids ord
av: Herre! Hadde ikke ditt Ord vært min trøst, da hadde jeg omkommet i min
elendighet. Men dere skulle prøve om dere var frelste derfra, se om dere ennå
ikke ligger i synden. Har Gud gitt dere trøst, og lettet deres byrde, middel-
og umiddelbar, hvorledes har dere da slukket Hans tørst, som drakk den bitre
galle, har dere med Ham lært tålmodighet i det dere led, Heb. 12, 2, og blitt
rettferdiggjorte. Tenk da over dagens Epistel, at hva som før er skrevet
skulle være oss til lærdom, for at vi skulle ha håp ved tålmodigheten og
skriftens trøst. For
vi skal finne opplysning, kraft, trøst og lærdom i all vår nød, til dette er
vi skyldige til å hjelpe hverandre, som Paulus sier foran i vårt kapitel: Men
vi som formår det, er skyldige til å bære de kraftløses skrøpeligheter og
ikke behage oss selv. – men sin neste til behag i det gode, til
oppbyggelse. For heller ikke Kristus levde seg selv til
behag; men tok våre forhånelse på
seg, så at vi skulle bli fri, og led tålmodig
alle ting for vår frelse. Så måtte vi be den tålmodighetens og
trøstens Gud om at vi kunne ha et sinn innbyrdes etter Kristus Jesus, da
skulle det ikke bli så mange meninger, anstøt, forargelser og dommer, som
Paulus i det 14. kp. taler om. For salig er den som ikke dømmer seg selv i
det som han prøver, 22. v., men ser om det kommer overens med Jesu sinn,
Ord og gjerninger. Gjorde
alle dette, da kunne alle endrektig, som med en munn, prise Gud og vår Herre
Jesus Kristi Fader, og slik anta hverandre, likesom Kristus har antatt oss
til Gud Faders ære, Han døde for våre synder, og oppstod til vår
rettferdighet, så er vi ikke bare skyldige å avdø fra synden, men og å oppstå
til rettferdighet, å tjene våre medbrødre inntil vår ytterste livsånde, med
all formaning og kjærlighetens dragelse, lære og hjelpe dem opp for å få dem
oppreiste, og motta dem, men ikke uten til Guds ære. For aldri har Jesus
antatt vår elendighet, og gjort oss til sine medarvinger på annen måte enn at
vi skal gjøres dyktige til de hellige arvedel, og ære Gud med våres legemer
og ånd, 1 Kor. 6, 20. Likesom Kristus ble omskjærelsens tjener, for å
stadfeste Guds sannhet ved løftet til fedrene. Han
tok de gamle gudstjenester i akt, selv om de var bare forbilleder på Ham. Men
Gud hadde lovet at han skulle være allting underdanig, og han oppfylte den
orden, som ble holdt inntil Han fikk dem overtalt til å tro det klarere, så
ble det første avskaffet. Så bør og vi fare varsomt og være medtjenere i de vedholdende
meninger, som ikke åpenbart strider imot Guds befaling, men har noe sannhets
følger eller syn av det gode, dette får vi fare sakte med og ikke bryte ned
det svake, ja om de enn er onde, kan de likevel bringe godt til veie, i det
Gud bøyer dem til å gjøre godt, og Herren må bruke mange redskaper for å få
bygget og i standsatt sin kirke eller
forbedre oss mennesker, å få oss alle til et sinn i Kristus, samme hva
religion de enn er, for hedningene skal love Gud for barmhjertighet: sier
apostelen sist i vår tekst. For de har ingen ting å stole på eller å henge
ved, derfor skal de love Herren, så mye desmer for den store barmhjertighet
at Han kunngjør sitt navn for dem om frelse fra dette livs elendighet, og vil
føre dem til det evige livs glede. Burde
ikke det vekke oss opp som er av hedningene? Ja, vi skulle også være det
etter vårt kristne navn. Men mange er verre enn hedninger i alle slags
lyster, og Guds Ord og navn aktes ikke, fordi det er blitt alminnelig, og får
godt kjøp på det, og taler det med munn, så at dere som løper i synden, trår
det under føttene, ja det gjør dere. For hver gang dere nevner Jesu navn,
dere til trøst, skulle dere avstå fra urettferdighet, 2 Tim. 2, 19, men tvert
imot bruker dere det til trøst i deres urettferdighet, og trelldomsfrykt for
helvete. Derfor skal den tid komme, at lysestaken skal flyttes fra dere, da
dere selv har slukt ut Lyset og ikke ville det skulle brenne, men motstod
Åndens påminnelser. Derfor vil Gud flytte staken herfra til hedningene igjen,
som nå er blitt ydmyket, 3 Mos. 26, 41, og da vil de visst love Herren mer
for barmhjertighet. Tenk dere om og omvend dere, så dere kunne unngå
straffen, for Jesu Kristi skyld. Amen. |