Israels
omvendelse er Guds sak Av Per Faye-Hansen Israels
særstilling i historien Om Israels utvelgelse sier Bibelen: For et hellig folk er du for Herren din
Gud. Deg har Herren utvalgt av alle de folk som er på jorden, til å være hans
eiendomsfolk, 5 Mos. 7, 6. Alt til Israels stamfar Abraham sa Gud: Jeg vil gjøre deg til et stort folk – og i
deg skal alle jordens slekter velsignes! 1 Mos. 12, 2 – 3. Utvelgelsen siktet altså på å skaffe Guds velsignelse
til alle folk og gir Israel en spesiell rolle i frelsens og verden historie,
en særstilling, som aldri er blitt opphevet! Den innvending at Israel er
forkastet, avviser Paulus kraftig i Rom 11, 1 – 2; - og i Rom. 11, 12 viser
han at Israels fylde blir en stor rikdom for verden! Deres fall ble til rikdom for verden, men deres antagelse skal bli
meget mer: som liv av døde, Rom. 11, 15. Kirken ingen
erstatning for Israelsfolket Den tanken i teologien at kirken har erstattet Israel
som Guds utvalgte folk, er en farlig og ubibelsk vranglære, som har ført til
en fryktelig antisemittisme i kirken og til mange jøders død! Jødene er ikke
”morderne fra Golgata”, men formidlere av Guds Ord til alle folk, Rom. 3, 1 –
2, Jødene sto ikke alene ved Golgata, men de som var der, gjorde det som Guds
Hånd og Råd forut hadde besluttet skulle skje, Ap. Gj. 4, 26 – 28. En
Jesus-troende jøde uttrykte det slik: ”Det ble dessverre vår jobb å spille
skurken i dramaet på Golgata!” Og Israels Gud, den eneste sanne Gud, har bevart sitt
folk på underfullt vis gjennom antisemittismens brennende luer og
assimilasjons dype vann og gjenreist folket på Sion i vår generasjon for å
oppfylle Bibelens profetier og løfter om fred for alle. Jesus – sentrum i
synagogen Jesus og Hans apostler var ikke kristne, men ortodokse
jøder, som praktiserte bibelsk jødedom i datidens synagoger og i templet.
Mange av disse tradisjonene lever videre i synagogene i dag, og det er høyst
naturlig og riktig at ekte Jesus-troende jøder praktiserer det samme i dag,
med Jesus som sentrum i sine messianske synagoger. Jesus deltok aktivt i synagogene, og de som trodde på
Ham, søkte samdrektig hver dag templet og hadde yndest hos hele folket, Ap.
Gj. 2, 47. De holdt fast ved de jødiske bønner og bønnetider. De mangfoldige
tusener av jøder, som hadde tatt ved troen på Jesus, var alle nidkjære for
Loven, Ap. Gj. 21, 20. Fremmedelementer Først senere kom det fremmede elementer inn i
jødedommens teologi og også kirkens teologi, særlig etter kirkemøtet i Nikea
i 325. Kirken foraktet og forkastet alt jødisk, og jødedommen forkastet klare
bibelske tanker om arvesynd og Messias-profetier. Derfor må Jesus-troende
jøder i vår tid finne tilbake til den bibelske jødedom med Jesus som sentrum
og opprette sine egne messianske synagoger. Som en av dem sa: ”Jesus er vår,
og vi vil føre ham hjem igjen i hans jødiske folk, hvor han hører til – og
fri ham fra fangenskapet i kirken.” Samme Messias Fra felles røtter og samhørighet i bibelske tradisjoner
har begge dessverre utviklet seg negativt til hverandre i nesten to tusen år.
Fra begge sider har man vært mest opptatt med det som skiller og nærmest
glemt at vi har samme Gud, samme Bibel og samme Messias. Så lenge det er slik, må de legge vekt på gjensidig respekt
og aktelse for det som Gud har latt skje. Jødene tenkte nok i begynnelsen at
kristendom og jødedom ville forsvinne, og kirken mente at alt jødisk var
vranglære og måtte forsvinne. Begge hadde gjort vel i å følge lovlæreren
Gamaliels råd, han som var høyt aktet av hele folket: ”La dem være i fred!
For er dette råd eller verk av mennesker, da skal det gå til grunne. Men er
det av Gud, vil dere ikke kunne ødelegge dem. Vokt dere at dere ikke må
finnes stridende mot Gud!” Ap. Gj. 5, 34. Kirke og synagoge har hver sin oppgave. Så viser historien inntil i dag at både kirken og
synagogen fremdeles er der og sikkert har hver sin oppgave, som må
respekteres. Kirken fortsetter forsoningens tjeneste som sendebud i
Krist sted. 2. Kor. 5, 18-20. Den fortsetter Pauli hedningemisjon og samler
inn hedningenes fylde. Når den går inn, skal hele Israel bli frelst. Rom. 11,
25-27. Synagogen bevarer det jødiske folk som Guds utvalgte
folk inntil hedningenes fylde går inn, som rabbiner Samuel i Oslo sa det:
”Loven er vårt transportable fedreland.” Vi bør ikke undre oss over at jødene foreløpig ikke ser
Jesus som Messias, for Jesus sa selv til jødene i Jerusalem: ”For jeg sier
dere: fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier: ”Velsignet være han som
kommer i Herrens navn!” Matt. 23, 29. Her er det tydelig at det skjer ved
selvsyn når Jesus kommer igjen! Ikke misjon
blant jødene Det er derfor flere grunner til at vi ikke skal drive
vanlig misjon blant jøder. For dette har Gud forbeholdt seg selv. Bare Han,
som har forherdet dem, kan også frelse dem! Det er en helt ubibelsk tanke at
omvendte hedninger skal frelse Israel. Israels foreløpelige vantro er en Guds
hemmelighet, som hører til Guds uransakelige råd, Rom. 11, 33. 1) Ingen
steder i NT oppfordres hedningekristne til å misjonere for jøder.
Misjonsbefalingen i Mat. 28, 19 er gitt til de elleve disiplene på vegne av
Israels folk. Det greske ordet for ”folkeslag” – ”ethne” – betyr i denne
flertallsformen ”hedningefolk”, til forskjell for jøder. Det kirken bruker som misjonsbefaling til alle er altså
egentlig Jesu misjonsbefaling til sitt eget folk Israel om å gjøre de andre
folkeslag til disipler. Israel begynte med dette ved Peter i Cæsarea, Ap. Gj.
15, 16 – 17; Rom. 11, 12 – 15; Jesaia 66, 19. Israel er og blir Guds demonstrasjons-
og misjons-folk, misjonens subjekt mer enn dens objekt! Guds misjonsbefaling
til oss hedningekristne er nøyaktigere uttrykt i 2 Kor. 5, 17 – 20, under
navnet ”forsoningens tjeneste”, hvor vi er sendebud i Kristi sted. Ifølge
grunnteksten er vi kommisjonærer eller ambassadører for forsoningens eller
forlikelsens tjeneste, så Gud appellerer til hedningene gjennom oss. Til
denne hedningemisjon er alle kristne forpliktet. 2) Den andre
viktige grunnen til at vi ikke skal drive jødemisjon er dette: Jødene skal
ikke assimileres inn i kirken eller våre menigheter, da dåpen på denne måten
blir det vanligste assimilasjonsmiddel bort fra Israel. Gud vil ikke at
jødene skal assimileres med hedninger og hedningekristne og dermed forsvinne
som et eget folk, Esek. 20, 32. Men Israel skal bevares som et eget folk for
Herrens åsyn alle dager, så lenge solen og månen og stjernene lyser og havets
bølger bruser, Jer. 32, 35 – 36. Blandingsekteskap er i dag den største fare
for det jødiske folk – farligere enn både russere og arabere, nå ofte opp til
50%. De ortodokse jøders strenge regler skal bevare jødene som eget folk for
deres framtidige store rolle til frelse for folkene! Vi blir ofte forarget
over at jødekristne ikke anses som jøder av myndighetene i Israel og nektes
den automatiske borgerrett i landet, som alle andre jøder får etter 1948. Men
grunnen til dette er bare ordet ”jødekristen”, som minner jødene om all den
grusomme forfølgelse som kirken og kristne har vært med på i århundrer. Jødenes hjemferd til Israels land og deres gjenreising
der betyr meget mer for folkets åndelige gjenfødelse enn de mange velmente
jødemisjonærer fra de kristne. Kontakten med landet og dermed fornyelsen av
jødisk bevissthet har skapt ny forståelse av ”rabbi Jeshua” som deres egen
profet og Messias, som kirken faktisk har skjult for dem og ved sine blodige
hendelser mistet alt sitt gehør! Nå oppfylles mer og mer av det profetiske ord ”Dere skal kjenne at jeg er Herren når jeg
fører dere til Israels land” Esek. 20, 42 – 45 og 30, 37 – 29. Nettopp fordi de har vært spredt, men blir samlet i
landet, skal de kjenne Herren. For på fremmed jord kunne de ikke synge
Herrens sang, Sal. 137, 4, Israel må hjem for å bli frelst ved Herrens egne
inngrep! Gud
gjør det best selv Det er bare ett navn under himmelen som vi kan bli
frelst ved, Ap. Gj. 4, 12. Men Gud selv fører sitt folk i forbindelse med
Jesus på en bedre måte enn vi kan. For selv om Israel ikke har noen særrett,
så har de en blivende særstilling i historien og løfter om folkefrelse! Nå er det en sterk forventning av Messiases komme i
Israel, og vi kan korrigere denne forventning ved å peke på hvem Han er og at
Han kommer for andre gang! Når vi peker på de store ting Herren har gjort for
dem ved hjemferden til Israels land, vil de selv erkjenne ”store ting har Herren gjort mot oss; vi
ble glade”, Sal. 126, -- vår generasjons salme! Når kirken for Alvor vil erkjenne sin store skyld i det
jødiske folks lidelser, får den mest grunn til å be om tilgivelse og trøste
Guds folk! (Artikkelen er hentet fra ISRAELS RØST nr. 1 i 2007. Per Faye-Hansen var sjømannsprest i
Haifa og Ashdod. Han bygde opp Karmelinstitutet i Haifa, Karmelkontorer i
Oslo, Tyskland og Sveits. Han døde for en del år siden, men arbeidet
fortsetter. ISRAELS RØST kan tinges
over tlf. 66 79 02 62. Gaver kan sendes til: ISRAELS RØST, Boks 97, 1371 Asker. Bankgiro 7878. 05.47781.
Bladet koster i Norden kr. 280, - pr. år. Red.) |