Dr. Martin Luthers
forklaring over den 51. salme. Innledning over den 51. salme. Om denne salme i alminnelighet og dens tittel. Del. 1. 1. Jeg har påtatt mig å forklare denne salme, fordi den
lærer om omvendelsen. Selv om jeg må
tilstå at jeg ennå ikke har forstått eller nådd den høye og rike ånd som
taler i denne salme, så vil vi allikevel ta den for oss, for at vi kan
få anledning til å lære og strebe ennå mer etter
denne rike skatt. Derfor vil jeg bli en disippel med dere, - og vi vil sammen
med hverandre studere og lære av den, - og vente på hva Den Hellig Ånd vil
virke i oss. Det gode Han vil gi oss vil vi ta imot med takksigelse. 2. Det vi lærer av denne salme er meget viktig for oss
alle, - og nyttig å vite. For i denne salme er innbefattet de fornemste
artikler i vår kristne religion. Den taler nemlig om den sanne omvendelse,
om synd og nåde, - om den kristelige rettferdighet og om den rette gudstjeneste
som vi er skyldig å vise Gud. Disse artikler er så høye og fortreffelige, at
dersom de ikke læres og drives av en høy og rik ånd, så er det umulig at de kunne
hefte ved hjertet og bære frukt. Som
vi ser, har våre motstandere også drevet denne lære med stor møye, og de har
skrevet mange bøker om den; men det var ingen av dem som helt og rett forstod
hva omvendelse, synd og nåde var. De taler og lærer om disse ting som om de
hadde drømt det. De har nok hørt lyden av det, men saken i sig selv har de
ikke forstått grundig nok. Årsaken til en slik blindhet og uforstandighet er
- at den rette, grundige forstand om denne høye artikkel får en ikke ved
menneskelig fornuft eller visdom, men den må bli gitt en ovenfra. For hvilket
menneske kan vel tale slik om omvendelse og syndsforlatelse som Den Hellig
Ånd gjør her i denne salme? 3. Alle har kalt denne salme en bots-
eller omvendelsessalme, - og det er ingen annen som er blitt sunget og bedt
oftere i kirken. Men
den som først har kalt denne salme en omvendelsessalme har uten tvil
forstått noe av dette. Den annen flokk derimot, som hver dag har sunget,
lest og bedt den i sine Horis Canonicis
(I den katolske kirke på Luthers tid var det
alminnelig å ha faste bedetimer eller Horis Canonis.) har lite eller ingenting
forstått av dette. For de har
brakt det så vidt med denne salme, at den som ofte og flittig leste og bad
den, skulle ha gjort bot og fyllest for sine synder. 4. Peceatum actuate
- eller den gjørlige synd har sofistene beskrevet og forklart slik, at den
er alt det som vi med tanker, ord og gjerninger gjør mot Gud. Men denne
beskrivelse over de gjørlige synder er altfor svak og snevert innknepet - så
at syndens velde og dens kraft som den har i den fordervede menneskenatur kan
ikke vises og forståes ved det. 5. For når en vil tale og lære riktig om synden, må den betraktes
dypere, - og der må vises av hva rot den og alt ugudelig vesen vokser frem
av, og ikke bare la det være ved de synder en har begått.
For av denne villfarelse - at man ikke vet eller forstår hva synd er, kommer
der i alminnelighet en annen villfarelse - nemlig den at man heller ikke kan
vite eller forstå hva nåde er. Derav
er den skade kommet, at de heller ikke kan trøste en forskrekket samvittighet
som frykter for døden, for Guds vrede og dom; for hvordan skulle den kunne
trøste noen, som ikke selv vet eller forstår hva nåde er? Derfor
begår de den feil, at de viser disse bedrøvede mennesker hen til munkekappen
- munke og nonnevesen og andre slike gjerninger som de mener å forsone Gud
med. Av dette ser man klart at de ikke har forstått det på den rette måten
hva synd eller nåde er. Dermed har de lært om denne høye artikkel bare etter
fornuften og ikke etter Guds Ord. 6. På denne måten har de også lært folket om omvendelsen.
Enhver skulle legge merke til hvilke synder han gjorde hele året. Dem skulle
han bekjenne, skrifte og gjøre bot og fyllestgjørelse for. Men
kjære, si meg, forskåner også dommeren tyven, når denne tilstår sine synder?
Om han nå også angrer disse, må han ikke allikevel ta sin straff? Og disse
grove tølpere mener at de har gjort fyllest for Gud og betalt Ham for synden,
når de angrer den med en oppdiktet smerte, ser sure ut, bærer andre klær enn
før, eter og drikker annerledes, o. s. v. 7. Derfor skal denne salme tjene oss til å lære og forstå den kristne læres hovedartikler på den rette måte,
og at vi med Den Hellige Skrift som grunnlag, kan motbevise våre motstanderes
urene og falske lære om disse artikler. Jeg har ofte selv erfart, når min
samvittighet har vært anfektet, at jeg aldeles ikke har fatt noen trøst og hjelp
av denne løse og slette lære som bare er fremkommet ved den menneskelige
fornuft. Og jeg har ofte formanet fromme og kristelige hjerter at de skal
takke Gud flittig for denne Hans store gave, Hans Hellige Ord, hvilket Han nå
igjen har skjenket oss, og at Han ved Den Hellige Ånd lar menneskets lærdom
blåse bort som tykke skyer, slik at det klare Ords lys igjen kan skinne
fritt. 8. Før vi tar fatt på salmen skal vi vite at denne fremholder
for oss den sanne og rette omvendelse. Men til den rette omvendelse hører to
ting. Først at man kjenner synden, dernest også nåden, d. v. s. at en
har en sann gudsfrykt og en alvorlig skrekk for synden. For det annet at man
også vet og tror at Gud vil være nådig og barmhjertig mot alle dem som tror
på Kristus. Disse to ting i omvendelsen
har David på den skjønneste måte avmalt for oss i denne bønn. 9. Som vi ser i begynnelsen av salmen anfektes David slik av
syndserkjennelse, av samvittighetens skrekk og besværing, at han ikke vet
verken ut eller inn. Men på slutten av salmen trøster han sig med Guds
godhet, nåde og barmhjertighet og lover at han vil underrette og lære andre,
at de skal omvende sig og bli fromme og gudfryktige. 10. Herav ser
man hvorfor profeten har skrevet denne salme. Han vil nemlig at enhver skal
av disse klare og tydelige ord og dens rette forståelse av dette, kunne se
den sanne visdom i denne guddommelige religion, og kjenne og lære hva synd
og nåde og den rette og sanne omvendelse er. |