Dr. Martin Luthers
forklaring over den 51.
salme Del 4. 30. Derfor taler denne salme om
syndens rot og hovedkilde, nemlig at vi er unnfanget og født i synd. Dette
har David lært av egen erfaring, og derfor beskriver han også synden slik for
å vise at den er alle våre innvortes og utvortes krefters fordervelse. Intet
lem kan lenger utrette sin gjerning slik som i Paradis, før Adams fall. Vi har
vendt oss bort fra Gud, har en ond samvittighet, lever en kort tid, er
belesset med mange sykdommer og underkastet døden. Som ordene i 1 Mos. 2, 17
taler om pinen og straffen: Men av kunnskapens
tre på godt og ondt, av det skal du ikke ete, for på hvilken dag du eter av
det, skal du dø døden! 31. Men dette lærer vi alene av
Guds ord. For selv om hedningene også
lever midt i denne jammer og ulykke, så forstår de likevel ikke hvorfor menneskene
er underkastet så mange bedrøvelser og døden fordi
de ikke har Ordet. De har tenkt at det var naturens skyld at mennesket måtte
dø og har ikke visst at døden var syndens straff. Altså kan de ikke ha noen rett forståelse
om den hele menneskenatur, for de har ikke kjennskap til årsaken hvorfor
denne hjertesorg er kommet over det menneskelige kjønn. 32. Denne salme lærer oss om
syndenes og den hele naturs erkjennelse.
Den handler ikke bare om dette ene eksempel (for hvilket vi allikevel
skal takke Scholastici, at de enda har lært det), men
den inneholder hele den kristelige lære om Guds erkjennelse, vår natur,
synden, nåen osv. Derfor skal denne salme være en alminnelig lære for Guds
folk (helt fra dens tilblivelse og til verdens ende.) Denne salme har Den
Hellige Ånd gitt David, for at vi gjennom ham skal f å
den rette kunnskap om Gud og vår sanne natur. Han behandler disse ting med
herlige ord. Først stiller han helt mesterlig synden for våre øyne, dernest
Guds nåde og barmhjertighet, og uten denne erkjennelse måtte mennesket falle
i fortvilelse. 33. Men syndserkjennelsen er ikke noen
spekulasjon eller oppdiktet tanke, men en alvorlig følelse, en sann erfaring
og en stor kamp i hjertet mot synden. Som David vitner om når han sier: For jeg kjenner min misgjerning, og føler
den slik at min samvittighet forskrekkes for Guds vrede, og jeg blekner for
døden. For det betyr egentlig det hebraiske ord her, og ikke som paven
har lært, at man alene betenker seg - har gjort eller ikke gjort; men å føle
Guds vredes store last og byrde i sitt hjerte. Syndserkjennelsen er ikke
annet enn å føle og fornemme synden, og en synder er den som trykkes og
engstes slik av sin samvittighet at han ikke vet verken ut eller inn. 34. Derfor taler ikke vi om
mennesket som filosofien sier, at mennesket er et fornuftig dyr, osv. Det hører
hjemme i filosofien og ikke i teologien.
Juristene taler om mennesket, at han eier og er herre over sitt gods.
Legene taler om mennesket ettersom det er friskt eller sykt. Men teologien
taler om mennesket som en synder der er dødelig - at det er unnfanget og født
i synd, og et vredens barn av naturen. På denne måte taler en teolog om
mennesket. Han omgås alene med dette for at mennesket skal kjenne at dets
natur er fordervet ved synden. Når det skjer, følger fortvilelse over at
mennesket ikke er annerledes til sinns enn at han er fordømt og hører helvete
til. En arm synder som rett føler og ser sin elendighet og jammer, kan ikke
tenke annet enn at hele hans natur og vesen er fordervet ved synden. Han
finner ingen ting hos seg som han kan bygge eller forlate seg på. Han finner
bare at han har fortørnet Gud som er rettferdig og hellig og har vel fortjent
hans evige vrede og straff. 35. Når man føler dette i sitt
hjerte, så må også den annen erkjennelse som heller ikke må være en oppdiktet
tanke men erfaring og en sann følelse følger på det for at mennesket kan lære,
høre og se hva Guds nåde, rettferdighet og vilje er med ham. Han som ikke støter
noen synder, i helvete, som erkjenner sin synd, men søker å utfri ham derfra
ved Kristus, Hans kjære Sønn. 36. Da blir menneskets hjerte,
som før var nær ved å fortvile, igjen trøstet, - og av denne lære om nåden
blir hans hjerte så glad, at han tør si: Er jeg en synder i meg selv, så er
jeg allikevel ingen synder for min kjære Herre Jesus Kristus - Han som er blitt
mig av Gud til visdom, rettferdighet, helliggjørelse og forløsning - at jeg
er visselig blitt from og rettferdig ved ham som alene er from og rettferdig,
og gjør alle troende fromme og rettferdige - som og derfor er skjenket og
gitt syndere av Gud, at Han skal gjøre dem fromme og rettferdige. Rom. 3, 24, 25, 26. 37. Dette er de to erkjennelser
som teologien og Den Hellige Skrift lærer om, og som også David viser her i
denne salme er innholdet og summen av salmen dette, at mennesket lærer seg
selv å kjenne etter teologien og Den Hellige Skrift. Videre, at de på samme
måte etter Den Hellige Skrift, lærer å kjenne og anse Gud. Ikke i Hans majestet,
at Han er evig og allmektig, for en slik erkjennelse er ikke trøstefull, men
skrekkelig for en arm synder. Heller ikke skal man, som juristene, tenke og
tale om menneskenes timelige gods, eller om deres sunnhet og sykdom, som
legene gjør; men man skal tale om dette slik som Skriften sier - nemlig at
han er en synder og fordømt, men at Gud vil gjøre syndere fromme,
rettferdige og salige. Dette er summen av hele Den Hellige Skrift. Den som
taler, tenker eller lærer om Gud pd noen annen måte, han farer vill. 38. For hele Den Hellige Skrift
viser oss altså Guds godhet og nåde. Han som ved sin kjære Sønn vil bringe den
elendige menneskenatur, som er falt i synd og fordømmelse, tilbake til rettferdighet
og livet. Der blir ikke forklart noe om utvortes levnet og vandel hvordan man
skal ete, drikke, kle sig, hva slags gjerninger man skal gjøre, hvordan man
skal behandle tjenere, land og folk, dyrke jorden, osv. Dette har Gud skapt,
skjenket og overlevert alt sammen til mennesket, da det var i Paradis, med
disse ord: Regjerer over havets fisker og over himmelens fugler, osv.. 1 Mos.
1, 28. Men her handles om det tilkommende
og evige liv, om Gud som gjør from og rettferdig, og som igjen bringer det
som var tapt, og fører det som var dødt tilbake til liv og salighet. Dernest
også om mennesket som er falt fra rettferdighet og livet ned i synden og den
evige død. Den som gir akt på dette korte begrep og innhold av Bibelen, han
skal ha nytte av å lese og studere i Den Hellige Skrift. 39. Derfor er denne kunst og
kunnskap som Skriften taler om, helt nødvendig for at mennesket kan kjenne,
det er - å vite, føle og erfare at han er en synder og skyldig til den evige
død. Dernest at han vet og erfarer
også det annet stykke, nemlig at Gud vil gjøre de arme syndere som kjenner
og føler deres elendighet og fordømmelse fromme, rettferdige og salige.
Hvordan man skal handle og omgåes med andre
mennesker som verken kjenner, ei heller vil kjenne deres synder, det vil vi
overlate til den verdslige øvrighet, jurister og foreldre, for de taler på
en annen måte om mennesket enn teologien gjør. (Etter denne fortale utlegger så
Luther den 51. Salme over 200 sider. Red. anm.) |