Er hemmelig forlovelse synd? Martin Luther Første
del av 6 deler. Byrådet
eller konsistoriet i Wittenberg hadde besluttet at hemmelige forlovelser ikke
burde skje; men hvis hemmelig forlovelse var skjedd, skulle man ikke gjøre
skaden større ved å bryte forbindelsen. Dette var Filip Melanchton enig i;
men Luther var imot det. Straks
etter at denne beslutning var fattet, bekjente Melanchtons sønn, som hette
Filip etter sin Far, at han hadde forlovet seg hemmelig. Dette smertet faren
dypt, og han vil nå gå til Luther og be om råd og trøst. Luther
går nettopp en tur i hagen for å trekke frisk luft, og Melanchton finner ham
sittende under et epletre. Det er hans yndlingssted. Her har han utkjempet
mang en hard kamp og kommet til fred med Gud. ”Hva
fører deg til mig, Filip?” spurte Luther med nesten tvungen vennlighet, idet
han med hånden innbød ham til å sette seg på benken. ”Bringer du mig godt, så
vær velkommen både du og din sak; men bringer du mig ondt, så skal du, alene,
uten din sak, være velkommen. Slemme ting har jeg allerede nok av. Men si meg
først, hvorledes går det med din sønn, han har jo vært syk?” ”Det
går ham bedre”, svarte faren. Hans legemssykdom er knekket og beseiret. Han
har stått opp igjen”. ”Har
da også”, spurte Luther videre: ”Kristus sagt til ham: Vær trøstig, min sønn,
dine synder er deg forlatte?” ”Akk,
hvis han da hadde sagt det”, sa Melanchton sukkende. Mitt barns hjerte er
ennå bekymret og sørgende, og jeg selv lider med ham. Kjære venn, du husker
vel at vi nylig talte med hinannen om hemmelige forlovelser. Jeg kan ikke
lenger skjule for deg at min sønn, min stakkars sønn, har gjort sig skyldig i
en slik synd; det er årsaken til hans sykdom.” ”Ja”,
sa Luther nesten likegyldig, all sykdom kommer av synden. Den som ikke holder
Guds åpenbarte Ord, og ikke ærer far og mor, ham kan det ikke gå vel på
jorden.” ”Jeg
kommer til deg for å få trøst”, sa Melanchton; ”men du dømmer meg.” ”Filip”,
svarte Luther, ”der står skrevet: Den som dømmer seg selv blir ikke dømt. Du
var imot meg da jeg fordømte alle hemmelige forlovelser som stor synd mot
Gud. Nå, da din egen sønn har gjort seg skyldig i en slik synd, som også
brenner ditt eget hjerte og din egen samvittighet, skulle du likevel innse at
du farer ille frem hvis du ennå holder med juristene i Byrådet. Hva bryr en
jurist sig om at hans råd er imot Guds Bud? Men en teolog skulle aldri tvile
på at han bare tør handle etter Guds råd og vilje. Du finner ikke i Den
Hellige Skrift noe eksempel på at to barn har forlovet seg med hverandre; men
det står alltid skrevet om foreldrene: Gi eders sønner koner og eders døtre
menn. Hemmelig forlovelse skal nå og aldri stifte noe ekteskap; det er imot
den guddommelige rett. Hvis din sønn har forlovet seg mot din og din kones
vitende og vilje, da har han syndet mot Guds Bud og rett. Hvorledes kan du da
ennå tvile?” ”Det
er farens kjærlighet til sitt barn, som ennå tviler”, svarte Melanchton. ”Skal
det være så lett for en far å støte sitt barn inn i synden? Min sønn, Filip,
har alltid æret oss og vært oss lydig på alle måter. Akk, kjære venn,
opphjelp min svakhet! Det står da ikke noe sted skrevet at et barn synder når
det sier til sine foreldre: Gi mig deres velsignelse!” ”Hvorledes
du strever for i bedra deg selv!” ropte Luther. ”Ekteskapet er en offentlig
stand som offentlig skal antas og erkjennes for menigheten; det er en
guddommelig rett. Og da er det billig at en slik stand også offentlig besluttes
og begynnes, det er, med vitner som kan bevise det. Gud sier: Saken må bli fast etter to eller
tre vitners munn. Men hvor to forlover seg hemmelig med hverandre, kan ingen
være viss på enten det er sant eller ei; for mann og kvinne, altså også
brudgom og brud, er ett legeme og en munn, hvorfor der ikke kan bygges på en slik
bekjennelse og et slikt vitnesbyrd. Ja,
om det enn hadde vært tusen vitner til stede ved en slik hemmelig
forlovelse, når den var skjedd uten foreldrenes vitende og vilje, da skulde
alle tusen bare regnes for en munn; for de har alle handlet uten at den
ordentlige, offentlige makt var til stede. Den verdslige, keiserlige rett
går her hånd i hånd med den guddommelige rett, etter som den klart forbyr all
hemmelig forlovelse. Nå er vi allerede med hensyn til den utvortes vandel
forpliktet til å adlyde den verdslige rett.” ”Du
vet”, innvendte Melanchton, ”at den pavelige rett, som hittil har gjeldt i
hele kristenheten, nettopp i dette stykke har forsonet foreldrenes og barnas
samvittighet med Guds Bud. For paven forbyr vel ennå i dag at det skjer noen
hemmelig forlovelse; men hvis den er skjedd, da vil han ikke at synden skal
bli ennå større ved det at løftet brytes, men at det skal gjelde og holdes.” ”Ja”,
sa Luther mørk og kald, ”det er således riktig pavens art. Han belønner ulydighetens
synd med gleder, således at de ulydige har deres velbehag ved det, og gjør at
de får deres vilje frem med ulydighetens synd. Det kaller du rett - og ærlig?
Skulle da vi kristne være verre enn hedningene? Har du ikke i Euripides, den
greske poet, som du da bedre kjenner enn jeg, har du ikke lest hvorledes
sønnen taler: Min far har å sørge for mitt ekteskap, det tilkommer ikke meg å
handle da? Vet du ikke at disse hedenske ord behaget den hellige Ambrosius
så mye at han la dem på alle kristnes hjerter? Naturlig rett er også fra Gud,
og ekteskapet er en naturlig rett. Hvor også den særegne guddommelige rett
kommer til en slik naturlig rett, der skulde du da bøye deg.” Forts.
n. nr. |