De
beseirede hellige Av N. P. Wetterlund. Tungt
hviler himmelens ve over jorden og havet, Åp. 12,
12. Dette ve, som fordeles i tre ve, k. 9, 12, er den ondes vrede og rike,
som omfatter hele verden, 1 Joh. 5,
19, eller: dette ve er villdyrets (verdsåndens)
velde, som omfatter alle folk. Åp. 13, 7. Dette
djevelens og villdyrets rike kaller vi veveldet. Dette
onde vevelde omfatter Herrens hellige helt inntil
Hans andre ankomst. Denne
forferdelige sanning uttrykkes slik: ”villdyret fikk makt til å stride imot
de hellige og beseire dem”. Åp. 13, 7. Ja,
bittert får de hellige erfare at de er beseiret. Den erfaring er bestandig.
Ikke ett steg, ett øyeblikk, ett åndedrag uten å kjenne seg beseiret. Over
alt er de hellige det lille fåtallet gjemt imot den store verdens- og
villdyrshopen. Over
alt setter verdens ånden sitt preg på folket og på alle samfunnsklasser og stender, på
alle politiske partier og sosiale retninger og i stort sett på alle kirker, både
store og små, og på store masser av ”kalte”, som aldri ”gjør sin kallelse
fast” gjennom seierliv i de sju hellige tingene. 2 Pet. 1, 5 – 11. Over
alt får de hellige bare stå og se på, hvordan denne verdens ånd rykker med
seg nesten alle, både store og små, i fordervet, uten å kunne forhindre det. Ja, over alt er de beseiret, trass alle
deres forsøk i tusentals år å rykke folket ut av villdyrets klør og dermed
forstyrre ve- veldet. Jesu
sukk: nå råder mørkets makt, sukkes
stadig av alle Hans hellige. Luk. 22, 53. Og derfor går oljens sønner og datter vanligvis kledde i sekk. Åp. 11, 3 – 4.
___________ Hva
volder dette vevelde de hellige? Det volder dem den store bedrøvelsen. For så sies
det: de talløse, som står innfor Guds trone, kommet ut av den store
bedrøvelsen (trengsel). Åp. 7, 14. Altså går veien til Guds trone ikke utenfor men igjennom og ut av den
store bedrøvelsen (trengselen). Merk det, og minnes det! Den
store bedrøvelsen er den store lidelse, som det verdensbeherskende vevelde tilfører de beseirede hellige. Ordet
bedrøvelse har i grunnteksten ett innholdsrikt ord. Det betyr trengsel, trykk
og undertrykk, nød og lidelse. Av
denne store og mangesidige bedrøvelse får hver Jesu etterfølgere
sin av evighet bestemte del. Hans
liv er en viselig veksling av onde og gode dager. Men de beste dagene i hans liv er trengselsdager eller trykk- og undertrykkingsdager
eller nøds- og lidelsesdager eller dager av alt dette til sammen. For jo
nærmere Jesus dess større lidelse og dess større glede. Hele
livet til en disippel er, i stort sett, et kors-kval
eller en fødselslidelse, som han til sist fødes frem av som fullkommen.
Nemlig den fullkommenhet som er ett med helliggjørelsens fullbyrdelse og som
setter seierens palme i hans hånd innfor tronen.
______________ Du
beseirede! Hva ser du? Du ser, at din store bedrøvelse er ditt livs store mørke, men alt i dette mørket
står ditt livs store lys, nemlig:
Hvitvaskingen i Lammets blod. Åp. 7, 14. Ja,
nettopp i den store bedrøvelsen (trengsel) har blodvaskingen sin fremste
plass, derfor har Skriften satt dem sammen i samme vers, v. 14. Naturligvis,
for på din trengselsdag trenges den synd ut, som du ennå har og gjør deg uren, 1 Joh. 1, 8 – 9. På trykkets og undertrykkets
dag trykkes ditt onde ut som i en presse og smusser deg ned, på nødens og
lidelsens dag livner det medfødte villdyret opp og raser til og med imot Gud.
Her får din sjelsdrakt flekk på flekk og blir noen gang – da nøden går ”over
evne”, 2 Kor. 1, 8 - så tilsmusset og svart, at det syns ikke en hvit prikk. Her
er du på nytt i sjuende-romerholet. Og her blir
syndesorg og tåreflod og strekte hender mot nådens trone. Og
se! Nå griper Lammets åndelegemlige blod-ånd deg og
vasker deg ren i sitt oppstandne og forherligede blod og nå til en større
renhet enn noen sinne før. Og
denne himmelske blod-ånd løfter deg igjen opp i romeråtte. Og nå skaper han i ditt hjerte en åndskilde av ”rettferdighet, fred og glede”, dypere og
rikere enn noensinne før. Det kjenner du nok. – Så flyter nåden rikelig over,
der synden fødde over tidligere. Så sitter det store hvite i hop med det store
svarte, synd- og- nåde- mysteriet, det dype og
dyre. ____________ Du
beseirede! I tre ting skal du ha din av evighet beskjærte
del. Ikke bare del i bedrøvelsen,
men ”også del i riket (som er
rettferdighet og fred og glede i Den Hellige Ånd”, Rom. 14, 17), og del i tålmodigheten i Jesus. Så
Johannes. ”Jeg, eders broder, som med eder har del i bedrøvelsen (trengselen)
og riket og tålmodigheten i Jesus”, Åp. 1, 9. Der
har vi det. På tålmodigheten i Jesus henger det på din onde dag. Står
du i Jesus, slik at du har din del
i Hans tålmodighet, da består du på
din onde dag, og ikke all verdens vevelde støter
deg om kull, Lamlikt lider du alt. Her
står villdyret og djevelen og alt deres åndløse følge beseiret av deg, den
beseirede. Men
står du utenfor Jesus eller bare delvis i Han, da sår du i din egen
standhaftighet, og den går i kras på din onde dag. Og den går stadig i kras,
helt til du går helt inn i Jesus, at du får og beholder hele din del i Hans
standhaftighet.
___________ Men
den sterke røsten i himmelen
uttalte ikke bare et ve men også en gledelig: Fryd eder, I himler, og I som bor i dem! (12, 12). Den
gleden gjelder også de beseirede hellige. For også de bor i himlene, nemlig i
den levende Guds Stad, det himmelske
Jerusalem. Til den Staden har de kommet gjennom Sions-bergs-tronen,
Heb. 12, 22 - 23. Gjennom den tronen bor den
himmelske verden i menneskene og menneskene i henne. Dette
kjenner du nok, du beseirede. På trengselsdagen trenges du ut av verden,
tiden og tingen og trenges opp i himlene. På trykk- og trengselsdagen presses
du ut av den seige ”nedan-naturen” og presses opp i
oven-naturen i himlene. På lidelsesdagen
omfødes eller forvandles din medfødte dyresjel til en menneskesjel med evig
liv i seg, motsvarende (tilsvarende) puppenes forvandling til sommerfugl. O,
hvor dyrebar lidelsesdagen og puppdagen
er! For
hver slik Dag eller tid strekker sjelen ”sommerfuglvinger” i alt høyere og
klarere himmelrom, der det lyder stadig og i all evighet: Fryd eder, I himler, og I som bor i dem! En
seiersdag i den store trengselens ovn gir evigheter av fryd uten navn i de
utallige frydenes himler! Stockholm
den 12. juli 1921. N.
P. Wetterlund.
|