Evangeliet på tredje søndag etter
påske Fra Hans Nielsen Hauges Postille Joh. 16, 16 – 22. En liten
stund, og I skal ikke se meg, og atter en liten stund, og I skal se meg; for
jeg går hen til Faderen. Da sa noen av hans disipler til hverandre: Hva er dette
han sier oss: En liten stund, og I skal ikke se meg, og atter en liten stund,
og I skal se meg; og: For jeg går til Faderen? Da sa de: Hva er det han sier:
En liten stund? Vi forstår ikke hva han taler. Jesus visste da at de ville
spørre ham, og sa til dem: Spør I hverandre innbyrdes om dette at jeg sa: En
liten stund, og I skal ikke se meg, og atter en liten stund, og I skal se
meg? Sannelig, sannelig sier jeg eder: I skal gråte og hyle; men verden skal
glede seg; og I skal være bedrøvet, men eders bedrøvelse skal bli til glede.
Når kvinnen føder, har hun bedrøvelse, fordi hennes time er kommet; men når
hun har født barnet, kommer hun ikke mer den trengsel i hu, av glede over at
et menneske er født til verden. Således har også I nå bedrøvelse; men jeg vil
se eder igjen, og eders hjerte skal gledes, og ingen tar eders glede fra
eder. For ennå er det bare så kort en stund, så kommer han som
skal komme, og han skal ikke dryge. Men den rettferdige, av troen skal han
leve; men dersom han unndrar seg, har min sjel ikke behag i ham. Heb. 10, 37
– 38. Med disse Ord kunne vårt Evangelium sammenbindes, da Jesus sier: En
liten stund, og I skal ikke se meg, og atter en liten stund, og I skal se
meg; for jeg går hen til Faderen. At det er lite og kort av det gode vi
har og nyter i verden, enten legemlig eller åndelig, det synes alltid vi, og
derimot når noe ondt, trengsel, sorg, sykdom, angst og fortapelse, enten av
sjel eller legem, ja begges vel, da synes vi tiden er lang, selv om det er
bare et lite øyeblikk vi lider, hvor lenge det enn kan være her i tiden, mot
den glede som vi mottar hisset, med trøst og husvalelse i den evige glede. Vi vil ikke
tale om de kjødelige sorger av verdens bedrøvelse for dens motgang, eller de
gleder av og over verdens gods og velstands florering. For de er altfor
ustadige, dårlige og elendige, som bringer menneskene lengre og lengre bort
fra Gud, så lenge de lar det første smerte seg, med bedrøvelse, knurr og
utålmodighet og misnøye, inntar hjerte, opphøyer seg, blir stolte, forlater
seg på det gode, elsker eller gleder seg i skapningen og ikke tenker på
Skaperen, å elske, takke og tjene Ham! Slike er nedsenket og senker seg mer
og mer i fordervelsens mørke. Vi vil
derfor betrakte dem som dras av Åndens lys og er kommet til noen følelse i
sin sjel om den tilkommende straff og belønning, kjenner enten til den onde
angst i sin Ånd eller de søte kjærlighets gleder. Disse som henger ved slike
følelser, kan og ta mye av veien, som jeg har skrevet litt om i mine forrige
skrifter, så vel som især talt muntlig med den slags mennesker som ligger
fanget eller forhindret fra å tjene Gud på grunn av følelsene. Jeg kan da
ikke uttrykke eller forklare det med Ord, så mange avveier og atskillige
forhindringer som det er. For noen
akter ikke på samvittighetens og Åndens vitnesbyrd hva den vitner, vekker
opp, drar og gleder dem i, når de gjør godt eller straffer og tukter dem fra,
når de gjør ondt! Så er det
andre igjen som ligger og søker etter følelser, især de søte kjærlighets
stråler av glede i Ånden, som Gud har lokket dem ved og her gir dem en
forsmak på. I dens sted skulle de da ved dette kjærlighets Lys om hva Guds
vilje er elske Ham igjen, som lar dem smake at Han elsker dem, og derfor bør
de tjene Ham og oppofre seg helt med legem og sjel til Hans velbehagelige
vilje, grunne på Hans Lov, bevise sin neste alt godt, som Guds Ånd henviser
dem til. De akter ikke på alt dette, men henger ved følelsen og vil ha disse
gleder og når Gud unndrar dem, da er de fulle av egenvilje, knurr og lengsel for
å få dem igjen. De vil omgås i beskuelsen, glede seg, tjene og takke Herren
for sitt gode så lenge Han står over dem, og gir rundelig det de vil ha, så
er det vel, ellers ikke, og de tjener dem som øyentjenere. Ef. 6, 6. Likeså og
ved engstelser er mange så vrange, at når Gud tukter dem, da på den ene side
er de falske, utålmodig og urolig, så de ved det ikke trakter etter å
forbedres og bli synden kvitt, undersøke hva de har gjort, og ha sorg over
det onde. Noen er bedrøvet, streber alvorlig etter å ville omvende og
forbedre seg. Andre tar
trøst i deres angst, at fordi de lider slike refselser så skal de ha nåde hos
Gud, ja krever og trøster seg ved at de skal ha lønn og glede i det evige
liv, selv om det er likeså urettferdig som at et ondt barn ville kreve trøst
av foreldrene når de straffer det, fordi det har gjort dem all skade, skam og
vannære, som de vil vedbli og gjøre og viser ingen lydighet, så og disse
gjenstridige. De kommer ikke til noe forandret sinn og lydighet ved Åndens
virkninger, som arbeider på å ville gjenføde og omskape dem, men det går med
dem som profeten sier: Veer som hos den fødende kvinne skal komme over
ham. Han er en uforstandig sønn. Når tiden er der, kommer han ikke fram fra
mors liv. Hos. 13, 13. Likevel
gjør noen det av falskt begjærlighet etter de gledelige følelser og med
forherdelse mot den straff de føler å ha fortjent. Andre av vannkunnighet
elsker vel Gud, men synes at det var kjærest at de kunne ha de gleder
bestandig, og frykter for at de ikke er i nåde hos Gud, når Han har unndratt
dem den følelige nærhet. De ser ikke inn i Guds råd eller har forstand på at
Han vil skjule seg, for at de kan bli prøvet, og at de ikke tåler å ha disse
gleder bestandig i dette liv på grunn av naturens fordervelse, og egen begjæring
av sikkerhet, egen ære, egen vilje, med mer, som skader dem. Det skjer og at
de vannkunnige tar feil på den ene side så når de har angst, og deres hjerte
brenner av uro for deres vantros skyld, at de har overtrådt Guds Bud, glemt
Hans Ord og befalinger: å tro og gjøre, så tar de tillit til det at de for
slike engstelsers skyld og tårer skal være iblant de botferdige, trøster seg
ved det og tenker at det er å være brennende i ånden, selv om de stoler på
følelsen og har ingen tros kraft til å tjene Herren som det hører til. For å
brenne i Ånden, Rom. 12. kp. er når en har drift av Guds kjærlighet til å
gjøre det gode. Andre
frykter i angsten, at de ikke skal være i nåde hos Gud for de føler tuktens Ånd,
de er redde og vil gjerne unnvike for den. Likevel, den kjære Faders refselse
er nyttig. Heb. 12. kp. De kan og på den ene måte, bedrøve Ånden uforskylt,
så når de har tenkt, talt og gjort det som rett er, så kan det skje av frykt
og uforstand, at de tenker det ikke er rett, dette innskyter også fiendene.
Dette, dersom de samtykker, så fører de dem i angst. På den andre side så
skjer det av uforsiktighet, ved overtredelser. Jesus med sin Ånd må da mange
ganger vike, både fra og til oss, bedrøve og glede oss eller trøste og
straffe oss, for vi skal bli likedannet etter Ham, i å elske å tjene Gud og
vår neste. Om denne bortgang og igjen – komme, at vi føler og ser Ham i
troen, hører Herrens tale innen i vår Ånd. Det er vi svært uforstandige på.
Likesom disiplene, som ikke visste hva Han sa om denne bortgang. Derfor sier
Jesus: Sannelig, Sannelig sier jeg eder: I skal gråte og hyle; men verden
skal glede seg; og I skal være bedrøvet, men eders bedrøvelse skal bli til
glede. Det er da
det beste for oss, å være bedrøvede og alltid omgås varsomt. For salig er det
menneske, som alltid frykter, Ord. 28, 14, nemlig av kjærlighet, og er varsom
for å gjøre sin Herre imot, for etter sorgen kommer da glede. Jesus bruker en
fødende kvinne som eksempel. Hun har bedrøvelse fordi hennes time er
kommet, men når hun har født barnet, kommer hun ikke mer den trengsel i hu,
av glede over at et menneske er født til verden. Således har også I nå
bedrøvelse; men jeg vil se eder igjen, og eders hjerte skal gledes, og ingen
tar eders glede fra eder. Kan da en
kjødelig mor glemme all smerte hun har for å føde, fordi at et menneske er
kommet til verden. Mon ikke vi da mye mer, skulle glemme all den sorg og
smerte vi lider i vårt kjød, denne korte stund for å unnfange og føde Jesu aller
helligste vilje og utrette Hans gjerning her på jorden, når han om en liten
stund vil glede oss igjen i evighet. Hvor vår glede aldri skal forgå eller
noen skal ta den fra oss. Dette visse håp og faste tro, burde styrke oss
bestandig og gi oss føde, som apostelen i vår begynnelses Ord sier, at den
rettferdige skulle leve av sin tro, når vi er rettferdiggjorte på grunn av
troen, og den har renset vårt hjerte fra synden, så vi hater den kjæreste
skjødesynd (vanesynd) og har fred med Gud, på grunn av vår Herre Jesus
Kristus, Rom. 5, 1. Nå elsker vi Hans befalinger, og vår lyst er å
holde dem, da skal vi ha fred i det og leve av denne tros kraft, selv om det
er usynlig og skjulte for sansene og de utvortes følelser. For i hjertet
eller Åndens Kraft, som vitner det når det er oppriktig, at Guds Ånd bor i
oss, da har vi prøver eller vitnesbyrd av troens frukter, med en saktmodig,
ydmyk og kjærlig ånd som elsker Gud og har vår lyst og fred i å gjøre Hans
gjerning. Dette bevises mot nesten, at vi kjenner Guds kjærlighet på det, når
Han, nemlig Jesus, satte sitt liv til for oss, da sparer vi ikke oss selv for
å hjelpe eller meddele våre brødre det samme gode som vi nyter, 1 Joh. 3, 16
og denne glede å gjøre godt, kan da skjules av og til her, fordi vi ikke
tåler å bære den. Eller åpenbart å føle, men engang vil Jesus bekjenne og
åpenbare den, og da får vi kraft til å bære, nyte og smake den glede, uten at
den blir røvet fra oss av noen fiende. For vi skal glede oss med Ham i all
evighet. Amen. Bønn. Hellige
Gud! Du som vil vi ved troen skal rettferdiggjøres og ha vårt liv av deg, som
du og gir de sjeler, som oppofret seg til din tjeneste, og vil utrette dine
befalinger, tror og mottar deg, dem gir du makt til å bli dine barn. Men de
som sniker seg bort og føder noen syndig lyst, eller er lunken til det gode,
de har du ikke behag i og derfor vil du utspy dem av din munn, straffer dem
med din rettferdighets ånd, ja ødelegger dem helt og trekker ditt nådes
tilbud tilbake! Vi ber deg, bevar du oss fra å henfalle med dem til noen
avvei, enten å stole på gleden eller angsten, som vår ånd har følt, eller
føler, så og at vi ikke skulle bli stolte av det gode! Lær du oss rett å
omgås etter din vilje, ved troens kraft etter Ordet, ved håpet om din
beskyttelse, så du til rette tid vil trøste oss, og gi oss engang glede, som
ingen skal ta fra oss, når du har lagt dem alle under dine føtters
fotskammel. Hjelp og styrk og led oss til det, du gode Gud og Fader ved Din
Hellige Ånd, på grunn av din kjære Sønn, Jesus Kristus vår Herre. Amen. (På grunn av plassen er denne preken noe
innkortet. Red anm.) |