Nyevangelismen Del
2. HVA
ER DET STRIDEN DREIER SEG OM. Prøv
alt og behold det gode! Det dreier
seg om det uendelig viktige og avgjørende spørsmål
for ethvert menneske: Hvorledes
forholder det seg med min syndegjeld? På dette
gir Nyevangelismen kort og godt det svar: Syndegjelden
er utslettet hos Gud, og den skal nå bare utslettes i synderens
samvittighet. Nyevangelismen
kommer til denne påstand foruten ved et par misforståtte skriftsteder nærmest
ved følgende konklusjon: ”Kristus gav seg selv til en gjenløsningsbetaling
for alle”, 1 Tim. 2, 6. Det hører sies det, til god
forretningsorden, at når en gjeld betales så utslettes den med det samme! Slik god forretningsorden har Gud også fulgt. Han har ikke latt noen
menneskelig skyld bli uutslettet. Av dette konkluderes at det, som først og fremst må forkynnes, selv til den ubotferdige synder, er dette: Du er kvitt
din gjeld hos Gud, tro det! Synden er tilgitt
og utslettet, før mennesket omvender seg, hold det for sant. Kristi
rettferdighet er en gave, som av Gud er gitt til
alle, botferdige og ubotferdige. Av dette
utgangspunkt følger nå en hel rekke av lærdommer som straks vil forekomme
høyst betenkelige for en samvittighet
som er i noen grad våken. 1. Gud har
altså utslettet den enkeltes syndegjeld, endatil før han pådro
seg den. Synderens voksende
gjeld mot et bestemt syndemål kan altså heller ikke
oppskrives mot ham i Guds gjeldsbok, ettersom han
pådrar seg den, for da var den jo ikke lenger
utslettet. 2. Gud har
heller ikke spurt etter bot og tro, da Han
utslettet gjelden og spør fremdeles slett ikke om bot og tro med hensyn
til det å tilgi, for det er jo det samme som å
utslette for sitt vedkommende. Alle mennesker synder er jo tilgitt, før de omvender seg. 3. Har Gud
en gang mottatt fyllestgjørende betaling på den
måte at all gjeld ble utslettet, så kan Han ikke kreve betaling to ganger. 4. Han kan ikke gjøre synderen virkelig ansvarlig for gjelden.
For enten synderen tror
det eller ikke så er gjelden
faktisk utslettet. 5. Han kan
heller ikke til slutt fordømme synderen,
dette innskrenkes av og til, til at Gud bare
fordømmer for vantroens skyld, som om ikke Kristus
og hadde sonet for vantroen. Strengt tatt fordømmes ikke den ubotferdige synder, men omkommer
bare ved å bli borte fra nåden. Av dette kommer den
Nyevangeliske talemåte: at ”Drankeren
ligger i rennesteinen med forlatte synder”, ja: ”Synderen ligger i helvete med forlatte
synder”. 6.
Evangeliet er det aller sterkeste vekkelsesmiddel. Loven virker
bare en død lov kunnskap som først får liv ved Evangeliet. 7. Samvittigheten, som gjelden
alene skal utslettes i, skal vise mennesket dets
skyld, men kan ikke med rette dømme mennesket
skyldig. For synderen kan jo med rette bare se sin skyld som en utslettet. Hvert
menneske skal si: ”Regnskapet er oppgjort, gjelden
er utslettet, takk for det!” På den måten blir det en innbilling når
mennesket i selvfordømmelse kjenner seg skyldig for
Gud. 8. Gud vredes ikke på synderen, men bare på synden. 9. Rettferdiggjørelsen er ikke,
som vår kirke lærer, en forandring i Guds hjerte
overfor synderen, men en forandring i synderens hjerte overfor Gud. 10. Straks jeg holder dette for sant for
mitt vedkommende, at jeg
er og alltid har vært kvitt min gjeld for Gud, så er jeg
frelst. I samme øyeblikk
en synder søker, ligger han frelst ved Jesu hjerte. 11. Det,
som derfor fremfor alt må drives på med, er øyeblikks omvendelser. 12. Å
omvende seg er å komme til Kristus slik som man er av naturen. Gud
rettferdiggjør jo den ugudelige slik han er. 13. Da det
å tro ikke er noe annet
enn å holde for sant for sitt vedkommende, at man
er kvitt sin gjeld for Gud, så gis der bare en slags tro, nemlig den å motta, - mota den for lengst virkelig
skjedde syndsforlatelse. For lengselstroen
har Nyevangelismen ingen plass. Troen
er ingen betingelse fra
Guds side for å tilgi, heller ikke egentlig noen gave fra Gud, men en gjerning av mennesket, som mennesket kan
gjøre straks budskapet kommer. For det naturlige
mennesket har moralsk evne til å tro, i hvilken
evne der likevel først – men da og straks og uten videre – kommer liv ved kallet. 14. Det er villfarelse at Gud skulle beveges ved menneskets troende bønn. Bønnen blir da
vesentlig bare et unntaksmiddel. – Her kommer den praktiske side av retningen til en betydningsfull
åpenbarelse. Jeg kunne fortsette
med flere av disse utgangspunkt i følgende lærepunkter, men disse vil være mer enn tilstrekkelig til foreløpig å få rede på, om ikke utgangspunktet
må være falskt, når det leder til slike påstander.
Men uttrykkelig må det likevel bemerkes at ikke alle nyevangelister går så
langt, men bøyer av for flere av disse følgeslutninger. Det fremsatte
er vesentlig det standpunkt som fremtrer i
Jørgensens traktat: ”Hva er Troen”,
etter min overbevisning trår fullblods-Nyevangelismen, selv om den er
maskert, oss i møte her. Traktaten er nemlig egentlig
skrevet som et selvforsvar mot angrep på ham for
hans lære om at mennesket har moralsk evne til å tro, i hvilket
den moderate Nyevangelisme bare med altfor mye rett
ser en påstand som benyttes som forsvar for hva øyeblikks omvendelser måtte føre til, at der ikke
kunne bli mer tale om kravet på et sønderknust hjerte for å bli frelst, følgen
av dette måtte bli at omvendelsen i virkeligheten vesentlig ble tilsidesatt
i forkynnelsen så vel som i livet.
Forts. n. nr. |
|