Ondskapens hykleri Evangeliet på
23. søndag etter trefoldighet. Mat. 22, 15 – 22. Da gikk fariseerne bort og holdt råd om hvorledes de
skulle legge felle for ham i ord. Og de sendte sine disipler til ham sammen
med herodianerne og sa: Mester, vi vet at du er
sanndru og lærer Guds vei i sannhet og ikke går unna for noen; for du anser
ikke menneskers person. Si oss derfor: Hva tykkes deg? Er det tillatt å gi
keiseren skatt, eller ikke? Men da Jesus merket deres ondskap, sa han: I
hyklere! Hvorfor frister I meg? Vis meg skattens mynt! Så rakte de ham en
penning. Og han sa til dem: Hvis billede er og
innskrift er dette? De sa til ham: Keiserens. Da sa han til dem: Så gi
keiseren det som keiserens er, og Gud det som Guds er. Og da de hørte det,
undret de seg og forlot ham og gikk bort. Likesom ondskapen kommer av hykleri så kommer
hykleriet av ondskapen, disse to er stallbrødre, slik som fariseerne og herodianerne! Djevelen er deres far og mammon deres mor
og de føder idel avgudsdyrkere. Men her i denne tekst så møter de en Herre
som avkler dem hyklerkåpen og åpenbarer deres falskhet og treskhet. Finnes det slike Satans redskaper i dag? Ja,
visselig, vi omgås dem daglig både i det åndelige og verdslige regimente. De
er heller verre i vår tid enn på Jesu tid, for det sier Frelseren klart til
oss, Mat. 7, 15; 10, 17; 1 Joh. 5, 21. Det er ikke stor forskjell på politikere,
professorer og teologer, blant de lærde. Det er heller ikke stor forskjell på
kvinne, mann i arbeidslivet og barn, ungdom i hjemmene i vår tid, de omgås
sannheten på en lettsindig måte og lyver og bedrar frekt og uten blygsel. De
enfoldige som frykter Gud og holder Hans bud er det sjelden å møte blant
menneskene i dag. En ting må du huske på kjære venn, Jesu fiender
vokter på deg så snart de erfarer at du er en Jesu Kristi etterfølger. De
ønsker å fange deg i sitt garn på samme måte som de vi leste om i teksten,
ønsket å fange Jesus. Men de ble selv fanget! Lær av meg sier Jesus! De
falske ånder ønsker å bevise at en sann Kristi etterfølger er ikke bedre enn
dem. Ja, de støter seg på dette at noen skulle vise en mer rettskaffen moral
enn dem selv. Keiseren som var Israels hovedfiende i
romertiden, var her det agn som de lokket Jesus med. Det kunne jo ikke være
så farlig å unndra skatt fra ham om man bare betalte tienden i tempelkisten?
Ja, en var jo på en måte «skyldig» til å gjøre Keiseren et pek! Men Jesus
merket deres ondskap og sa dem sannheten like i øynene uten omsvøp: I hyklere! Hvorfor frister I meg? Hvorfor?
Det var dette som var kjernen i deres ondskap og falskhet: havesyken,
falskheten, løgnen og maktbegjæret som ble styrt av deres griskhet og frekkhet.
I dag er ondskapen så pyntelig og fin at en
skal ikke si: I hyklere, til den!
Nei, en må preke høflig og vennlig med den, ta den i hånden og si: Hvordan
står det til kjære venn, du holder deg bra? Jo, takk ikke så verst! Så pakker
man hykleriet i glanspapir og utgir det som noe verdifullt. Jesus var ikke
slik, Han sa dem sannheten like i øynene. Hadde Han møtt opp på «Pridedager» så var det for å si dem sannheten: Det dere
steller med er ondskap mot Herren! Vend om og bekjenn eders synder så de kan
bli utslettet, så vederkvegelsens tider
må komme fra Herrens åsyn! Ap. Gj. 3, 19. Det
er ikke Jesus som er vanskelig, men Hans motstander, enten de så er
politikere eller biskoper eller vanlige folk. Sitter du og skriver falske
tall i din selvangivelse så kaller Jesus deg en tyv og bedrager! Men det er
ikke Han det er noe galt med, men deg selv. Når en biskop sier: Det finnes
bare en vei ut av dette livet, til Himmelen! Helvete finnes ikke! Da sier
Jesus: Du løgner! Du vil gjøre meg til en løgner og bedrager, men jeg ser
ditt hykleri og ondskap og om du ikke omvender deg fra din onde vei så skal
du få erfare at jeg sa sannheten om de to utganger fra livet og inn i
evigheten, men da er det evig for sent for deg! Slik kunne vi ramse opp mange eksempler på dagens
villfarelse blant leg og lærd i våre dager, men hjelper det særlig om de ikke
vil tro Guds Ord og bøye seg for det? Neppe! Men vi kan advare en eller annen
troskyldig sjel som ellers hadde faret vill i denne myriade av vrange
meninger og hykleri. Jesus sier at de som forfører en av Hans minste, var
verre faren enn om de hadde hengte en kvernstein om hans hals og senket ham i
havets dyp. Mat. 18, 6. Dette er dommen over så mange predikanter i vår tid,
helst de mest lærde som har gått lengst på fornuftens sti. Nå finnes det, Gud
skje lov, lærde som er ydmyke og tro tjenere som lever vel og lærer vel. De
må vi takke for! Husk disse blir som du og jeg fristet, ja, slik som Jesus.
Da er det godt at vi har disse klare eksempler i Guds Ord til å forsvare oss med.
Jesus var uten synd, det er ikke du og jeg, vi er syndere og trenger daglig
nåde, derfor er vi også sårbare overfor våre anklagere. Det skal ofte stor
frimodighet til å forsvare seg mot ondskapen når en selv kjenner på synd og
svik, derfor er den daglige omvendelse så viktig. De åndelige våpen som
Efeserbrevet taler om i kapittel 6 må vi eie og kunne bruke rett ved Guds
nåde.
Trygve Einar Gjerde. |
|