Haugianismens tid Fra Heggtveits Kirkehistorie 1796 –
1820. Del 17. Paul Gundersen ble født i Tune 6. Juni 1764; han var Hauges
søskenbarn og omtales av denne i et brev som den første mannsperson som ble
vakt ved ham. I en åndelig sang synger han om dette: «Så smakte jeg Guds kjærlighet, og ble av den inntaget, All verdens lyst den blev meg kjed, Jeg den og lett forsaget, Thi Jesu blod, som er utøst, Det nedslog all den syndig lyst, og
jeg ble derved renset.» Ikke lenge etter opptrådte han som Guds Ords forkynner og la for dagen en
eiendommelig evne til å røre og vekke folk. Da han i tillegg var kvikk,
livlig og ildfull, gjorde han alltid inntrykk på sine tilhørere og virket
mange steder til velsignelse. Han reiste flittig, ikke bare i Smålenene, men
over hele Østlandet, særlig omkring Drammen og i Grevskapene. Han ble grepet
og fengslet høsten 1799 samtidig med Mikkel Hauge. Om dette skriver Gundersen
i et brev av 3. Oktober 1799: «Mikkel og jeg gikk til Tønsberg. Vi var der i
to dager, men fikk lite bekjenne sannheten. Siden gikk vi over til Sandsvær
og derfra til Eiker, hvor vi holdt to samlinger. Johannes (Hansen Høidal)
holdt taler, hvilket kvinnene var vrede for og forfølgelsen stor. Mikkel og
jeg gikk på Kongsveien; da kom Lensmannen ridende etter oss og spurte om vi
hadde talt Guds Ord på Eiker. Vi svarte ja! Så spurte han oss om vi ville
følge ham, ellers skulle han rope etter folk. Men da det var bekjent at vi
hadde talt Guds Ord, gikk vi glade med ham. Vi var 8 dager i arrest hos
Lensmannen, så kom vi til Bragernes, og her fikk Mikkel Tugthusdom
-. Men siden jeg var Dragon, skulle det først til offiserene. Jeg hadde vært
i det innerste fengsel her. Likevel gjør Gud det slik at jeg får talt med
mange (arrestanter). De forherdede får også høre Guds Ord ved denne
leilighet.» Et annet sted i samme brev gir et godt innblikk i hans bevegede
indre: «Vi, som lever, blir stadig hengitt til døden for Kristi skyld, at
Jesu liv må og bli åpenbart i vårt dødelige kjød. Vi har nøye å akte på oss
selv, at vi vandrer varlig. – Når jeg nå tenker på meg selv og det store
arbeidet Gud har hatt og må ha, før jeg kan bli i sannhet omvendt til Ham, så
kunne Han med all rett forskyte meg. Likevel Han
vil være nådig, derfor er jeg også skyldig til å tjene Ham, - farene er
mange, - vår motstander djevelen går omkring og søker hvem han kan oppsluke,
1 Pet. 5, 8. Et lignende inntrykk av hans åndelige liv gir et annet brev,
skrevet i Haugesund 23. oktober 1799. Ikke lenge etter dette fikk han sin dom. Den lød på 1 måneds
festningsarrest. All trengsel og forfølgelse bar han tålmodig standhaftig og
synger: «I Jesu død er makt å få, O, la oss det betenke, At når kun synden
opp vil gå, Vi da deri senke; Thi Jesu blod det renser ut, Så vi kan følge
Herrens Bud, Det bliver da til sammen. Uten å la seg skremme av noe, fortsatte han sitt
arbeide i Herrens Vingård. Men det opphørte sannsynligvis ved utgangen av
1804 eller kanskje noe senere. Hauges fengsling nevnte år og deretter
følgende langvarige arrest later til å ha hatt en hemmende innflytelse også
på Gundersen. Det sies at hans kristenliv gikk noe tilbake, og hans iver
avtok. De gamle forteller at Hauge, når denne medarbeideren besøkte Bredtvedt, formante ham til å «vende om til den første
kjærlighet». Vi vil håpe at det skjedde, men noe nærmere om dette kjennes for
tiden ikke. Han flyttet til Kongsvinger, hvor han drev en liten handel. Her levde
han i trange kår til sin død 4. juli 1829. En annen ivrig Guds Ords bekjenner fra Tune
var Gundro Viulsen,
angivelig født på gården Ramstad 1778. Også han var en slektning av Hauge og
i besittelse av en betydelig begavelse. Han var meget virksom og brennende i
Ånden og reiste ofte sammen med Mikkel
Hauge og andre yngre legmenn. I et venne brev skriver han om sitt
indre liv: «Jeg må takke Gud for Hans store nåde, at Han holder meg i live og
gir meg et sønderknust hjerte. Jeg har sterke fristelser fra fiendene, og de
har trengt meget hardt min sjel og villet dra meg tilbake fra det åndelige
samfunn og forening med de oppriktige søkende. I dette er nok min egen
ulydighet skylden. For jeg kjenner nå at dersom jeg med fri vilje og sann
Guds lydighet fulgte Ånden og Ordets overbevisning og kall med hjertets
kjærlighet og takket Gud for Hans store nåde, at Han vil rense min sjel fra
alle syndige lyster og gjøre meg levende, så ble jeg nok fri. Jeg har stor
årsak til å sørge for meg selv og alle dem, som har den levende ånd, at vi
ikke skal falle i djevelens snare. Vi har hatt eksempler på en del, som har
hatt Åndens dragelse, men latt seg forføre av søte ord og smigrende tale og
således er kommet i et forvent sinn, idet de trøster seg ved nåden og stoler
på kallet, men lar likevel synden herske og holdes fangne av den. Det er
sannhet, at den rettferdige rettferdiggjøres mer og den urene blir mer uren
av synden. Vi vil likevel arbeide i Herren. Akk, at både jeg og alle som
kjenner Guds vilje, måtte gjøre det frivillig, uten knurr. Det ber jeg
bestandig om til Gud og vil fornekte meg selv. Jeg forblir din broder i Kristus. De gamle skildrer Ramstad (Viulsen)
som en stille, fredsommelig mann, varm som kristen, forsiktig og stø i sin
vandel. Etter i mange år å ha reist rundt om på Østlandet som Guds Ords
forkynner, bodde han en tid på Valle i Lier ved Drammen hos den kjente Tollef
Bache. Prost Wefring, som i 1835 besøkte denne egn,
skriver om Ramstad: «Han var en livlig og frimodig ånd, rik på åndelige
erfaringer og svært meddelsom. Det var oppbyggelig å høre ham tale om
åndelige affærer og især å høre ham fortelle om Guds nådegjerning i hans og
hans samtids første vekkelsestid. På grunn av skrøpelig helse flyttet han tilbake til Tune, hvor
han tilbrakte sine siste år på gården Ryen hos sin søster Marie, idet han
hjalp til med gårdsbruket, så godt han klarte. I den tid han levde her,
forholdt han seg stille og rolig uten å reise eller virke særlig, men utviste
i alt en kristelig vandel. Her døde han 19. april 1848. Etter det man vet, må Elling Hansen Høidal også ha vært en begavet legmann. Han ble
født i Tune 1776 og var et søskenbarn av Hauge, som han også ble vagt ved.
Han var virksom for Guds rikes fremvekst og øvde en betydelig innflytelse på
denne åndelige vårtid. Som kristen var han elskelig og forsiktig. I et brev,
datert Bergen 19. februar 1800, skriver han følgende: «Vår hovedhensikt er av
hjertet å elske Gud og vår neste, og når vi arbeider på dette av alle
krefter, så blir det heller ikke forgjeves. I forfølgelse og trengsel blir
nåden rikere og Guds kraft best åpenbart, så du må nok si, at det er nåde å
lide. Det er og så at vi har, så vel under motstand som i medgang, fred i vår
ånd og en fryd som ikke kan forklares. Etter å ha reist i noen år som legpredikant i Smaalelene og en stor del av det sønnenfjelske Norge
bosatte Høidal seg i Berge, hvor han gjennom mange år drev en
kjøpmannsforretning. På sine eldre dager flyttet han til Romsdalen, hvor han
kjøpte gården Våge i Veø Prestegjeld. Men der
finnes ikke noen opplysning om at han hverken her eller i Bergen drev noen
kristen virksomhet, tvert imot later det til at det gikk noe tilbake også med
hans kristenliv, som engang var så varmt. Han døde på sin gård i Romsdalen 18.
april 1833. Forts.
n. nr. |
|