Haugianismens
tid 1796 til 1850 Fra Heggtveits kirkehistorie – Del 26. I nabobygden Øier levde gjennom et langt liv en av Hauges mest ekte
venner, Johannes Johnsen Kraabøl. Han ble født i 1770, og var sønn av
gårdbruker John Kraabøl
og hustru Kirsti. De omtales som
alvorlige og gudfryktige folk, som ved Guds nåde oppdro sin sønn i tukt og
Herrens formaning. Under deres stadige tilsyn vokste han opp og var svært
flittig til å lære den kristelige barnelærdom samt å delta i alt timelig
arbeid. Som konfirmant hadde han ikke liten innsikt i Guds Ord og følte dypt
alvoret ved å bekrefte sitt hellige dåpsløfte. Han ble ved å føre et stille
og arbeidsomt liv, og ingen kunne si, at han i utvortes gjerning hadde
krenket sin dåpspakt. Da hans foreldre ble gamle, overlot de gården til ham,
og han drev den alltid med stor flid og omtanke. I år 1806 giftet han seg med
en troende pike, Kirsti Larsdatter
Prestegården fra Trettens anneks til Øier. De
fikk 3 barn, som alle var svært stille, flittige og alvorlige mennesker og
hadde stor aktelse for Guds hellige Ord. Om Johannes Kraabøls åndelige liv fortelles, at han allerede i 8 – 10
års alderen var svært påvirket. Den trofaste Hellige Ånd fikk også snart ført
ham til det mål, at det ble hans høyeste lyst å tjene Herren i bekjennelse og
gjerning. Men det største av alt var likevel at han ble bevart i Ordet og i
troen inntil livets siste ende. Han brukte selv Guds Ord flittig og holdt
hver søndag andakt ikke bare hjemme, men også omkring i hovedsognet, stundom
også i Annekset, især hos sine åndsfrender på Johnsgård. Av og til gjestet
han sin venn John Blegen i
Faaberg, og engang fulgte han med den kjente legpredikanten Elling Eielsen
utover til Biri for å bekjenne Guds Ord. Hans oppbyggelser var svært
enkle. De begynte med en salme fra Kirkeboken eller Brorsons
«Troens rare Klenodie». Deretter ble det holdt en
kort og hjertelig bønn. Etter dette leste Johannes med stor andakt og ofte
under dyp bevegelse en preken enten av Luther, Franke, Pontoppidan, Arndt, Hauge eller andre. Så ble det igjen holdt bønn og
forbønn for Konge og øvrighet, etter det sluttet man med Fadervår. Deretter
ble det sunget ett eller flere salmevers. Til slutt talte Johannes noen
hjertelige formaningsord til forsamlingen. Mange møtte opp til disse gudelige
sammenkomster og alle, som hadde noen åndelig trang, fikk rik velsignelse for
sin sjel. Når troende brødre var til stede, kunne en eller to delta med bønn. Men var han flittig til å
bruke Guds Ord i hjemmet og utrettelig til å holde andakter rundt om, så
forsømte han ikke heller den offentlige gudstjeneste. Selv om været var nokså
hårdt og føret på den lange og bratte vei svært slemt, var hans plass i
kirken aldri tom. Det var så oppbyggelig å se den alvorlige mann på vei til
forsamlingene eller kirken, iført mørkegrå, gode vadmelsklær, en rød strikket
topplue med en sort kant omkring på hode og en sterk vandringsstav i hånden.
Når han så tok luen av og det lange, vakre, sølvgrå hår kom til syne, og han
satte de store hornbriller på og tok sin kirkebok opp, fikk man straks
inntrykk av en meget andektig mann. Han satte det kirkelige embete høyt, aktet de innsatte Ordets tjenere og gikk flittig til
alters. Han holdt av skolen og hørte ofte på undervisningen i religion. Når
omgangsskolen var i hans hjem , samtalte han ofte
med læreren om mange ting naturen og nådens Rike til stor lærdom og
velsignelse for denne. Disse gjensidige åndelige utvekslinger foregikk om
kvelden like til sønnekonen bar frem kveldsmaten, og han så nesten alltid
glad og oppløftet ut. Men han gav seg ikke i snakk med noen, som han ikke
kjente, og på kirkeveien tidde han ganske stille, dersom ikke en eller annen
troende gav seg litt i samtale med ham. Han talte stadig med stor varsomhet
og forsiktighet, førte et nøysomt arbeidsliv og var selvfornektende i alt,
ikke ulik den gamle Thomas a Kempis, og som denne
en svært ydmyk mann, om dette kunne det anføres flere karakteristiske
eksempler. Når trosbrødre besøkte hans gjestfrie hjem, var han glad som et
barn en Julekveld. Samtalen dreide seg mest om det indre liv. Grunntonen var
klage over seg selv samt lov og takk til Gud for Hans trofaste godhet imot
enhver av dem. De dvelte ved dette om nødvendigheten av å våke og be og
alltid føre en sann kristens strid imot det onde i og omkring dem, at de i
sin tid ved Guds barmhjertighet kunne få dø den rettferdiges død. «Johannes Kraabøl,» skriver en bekjent geistlig, «var en i særlig
grad innadvendt personlighet. Han gjorde inntrykk av at han bar sin sjel på
hender. Han var svært forsiktig i ord og omgang. Hans ytre kunne minne om en
profets. Hans magre og bleke ansikt, hans hvite lange hår, og hans
forstandige og ildfulle øyner hadde noe imponerende ved seg. Når man en gang
hadde sett ham, glemte man ikke hans utseende. Da jeg spurte ham, når han kom
til vekkelse, svarte han at han kunne ikke huske, at der var skjedd noen
egentlig sinsforandring med ham. Han hadde,
tilføyde han, fra barndommen stått i bønns og tros-forhold til sin Frelser.
Men da han lærte Hauge og hans virksomhet å kjenne, sluttet han seg til ham
med liv og sjel. Han forfattet og (1844?) utgav en samling av «Religiøse
Sanger». Flere av disse ble benyttet ved gudelige forsamlinger og åndet av
kristelig inderlighet og alvor. En av de mest kjente og oftest brukte av hans
salmer har følgende begynnelse: «O Jesus, som fra Øst og Vest Innkaller til
din Bryllupsfest» osv.. Sine åndsevner og sanser
fikk han beholde usvekket like til sin død. Legemet ble likevel nokså
skrøpelig i den høye alderdom. Sitt siste leveår lå han til sengs fra Jul til
henimot slutten av april. Han gikk ofte nøye til doms over seg selv. Ofte var
det mørkt og tungt for ham. Det så ut som om han var alvorlig i
smeltedigelen. Ikke sjelden sa han med salmedikteren: «Skal på min motgangs
vintervei maimåned aldri dages?» Mange så innom til ham, og da talte han til
de besøkende mangt et alvorsord. Men kom det noen inn i stuen og ville snakke
om ting, som bare adspredte tankene og besværet hjertet, utbrøt han alvorlig:
«Jeg vil ikke høre bulder!» Oftest ba han høyt med disse ord: «Kjære Gud,
forbarm deg over meg! Kjære Gud hjelp meg vel
frem!» Dessuten leste han utenat en mengde bibelspråk og sa frem tidligere
lærte bønner og salmer. Prost Nilsen var oppe og meddelte ham Nattverden. Da
talte han med stor frimodighet om Guds uforskyldte hjelp og nåde mot ham like
fra de unge dager. Han beholdt bevisstheten til han oppgav ånden. Det siste,
man hørte, var: «Fader vår, du som er i Himmelen.» Med disse ord på leppene
sovnet han hen i sitt hjem 20. april 1855.
Forts. n. nr. |
|