Hans Nielsen Hauges reiser viktige hendelser Og tildragelser
– Religionspartier. Nest siste del. Ved denne bekjennelse kommer kors og trengsel,
dette visste Kristus vel forut, og derfor straks gir undervisning om i de
etterfølgende vers fra Mat. 10. De formaner oss svært ettertrykkelig i Mat.
16 og Luk. 9, å ta på oss dette kors og ikke skamme oss ved å bekjenne Ham.
Verden hatet Kristus, fordi han vitnet om den, at deres gjerninger er onde.
Den som adlyder Hans Bud og følger Ham i dem, den kan vente seg samme
skjebne. Har de forfulgt meg, skal de også forfølge eder, sier Han i Joh. 15,
20. Man begynte straks å forby Hans apostler å tale til noen om dette navn,
Ap. Gj. 4, 14, og slik ble man ved i de første 300
år etter Kristi fødsel å forby, forfølge og drepe dem, som bekjente sin tro
på Kristus. Endelig fikk den kristne kirke utvortes fred, men deretter ble
Kristi navns offentlige bekjennelse innskrenket ene og alene til
lærerstanden, for den som bekjente, en pave ble overhode som ingen legmenn
måtte si noe imot, om lærerne for nokså vilt fra Skriftens og Jesu læres
sannhet. Den som våget seg til å vitne imot verden, fordi dens gjerninger var
onde, han ble straks ansett for kjetter og forfulgt med fengsel,
landflyktighet og død. Trøstefullt er det likevel å tenke over at Kristus,
som visste dette på forhånd, i sin bønn til sin Himmelske Fader i Joh. 17, 20
ikke bare ba for sine daværende disipler, men og for dem som på grunn av
deres ord skulle tro. For Han visste, at de var samme farer, forfølgelser og
fristelser underlagt. Likesom Paulus stadfester det samme: «Ja, også alle
som vil leve gudelig i Kristus Jesus, skal bli forfulgt.» 2 Tim. 3, 12.
At ingen bør la seg forskrekke ved dette, men tenke over at hver – samme hvem
det er – som har omvendt en synder fra sin veis villfarelser, har derved
frelst en sjel fra døden og skjult en mangfoldige synder, Jak. 5, 20, og at
det er enhver kristens plikt, det er vist tidligere. Ikke noe sted finner vi, at Kristus har innskrenket
nestens oppbyggelse til noen lærd stand, men Han valgte fiskere så vel som
tollere, og forbød ingen å bekjenne Ham eller tale om Hans navn, Luk. 19, 40;
Mat. 21, 16. Han advarte også sine disipler imot dette, Luk. 9, 50. Moses den
store profet, ville heller ikke forhindre slikt, men ønsket mye mer: Gid
alt Herrens folk var profeter, at Herren ville gi sin Ånd over dem, 4 Mos.
11, 28 – 29. Apostlene finner vi heller ikke har brukt en slik
myndighet, vi finner ikke at noen av dem gjorde innvendinger imot at Stefanus preket, straffet og overbeviste folket, selv om
han bare var utvalgt til fattiges forstander, eller motsa noen, som bekjente
Hans Ord. Man har innvendt mot meg Pauli ord: Hver bli i
det kall, han er kallet til! 1 Kor. 7, 20.Det foregående og etterfølgende
i dette kapitel viser oss tydelig, at han dermed sikter til de forskjellige
stender, de troende kunne befinne seg i, da Guds Ånd kaller dem til fornyet
sinn, at de ikke skulle bekymre seg for å bli frie fra det som de var bundet
til, som det 21. vers viser: Er du kalt til tjener? La det ikke bekymre
deg; men kan du også bli fri, da gjør heller bruk av det! Så jeg kan ikke
se at noen kristen som fant attrå og hadde gaver til det, ved dette utelukkes
fra rett til å oppbygge sin neste eller forhindre talen på beleilig tid, Syk.
4, 26, ellers måtte apostlene motsagt sine egne ord i samme vers 14, 31. Da noen ville påstå at de som var rørte av Guds
Ånd, var drukne, Ap. Gj. 2, 13, reiste Peter seg
opp og sa, det var ikke så, men at Guds løfter hos profeten Joel ble oppfylt,
at Gud ville sende sin ånd over sønner og døtre, ja over tjenere og
tjenestepiker. Ikke kan ordet profetere i anførte språk forståes om den gave
å forutsi tilkommende ting, men etter Pali egen forklaring i 1 Kor. 14, 3,
den som profeterer, taler menneskene til oppbyggelse, formaning og trøst. Er
Kristus i går og i dag den samme, og har lovet å være med sine disipler alle
dager inntil verdens ende, så var ikke det ille gjort, om vi ville mistro
Hans skjønne løfter, Joh. 14, der er aldeles ikke sagt, den som er belest,
den som er lærd, men den – i hvem det enn er – som elsker meg, skal elskes av
min Fader, og jeg skal elske ham og åpenbare meg selv for ham, og jeg vil be
Faderen og Han skal sende eder en annen Talsmann, at Han skal bli hos eder
evinnelig! På andre steder, når Han kommer, da skal Han straffe verden for
synd, likeledes vitne om Meg, men dere skulle også vitne. For den Stad som
ligger på et berg, kan ikke skjules. Aldri har jeg lastet, eller ansett lærdom og
vitenskap som skadelig, især når den er underlagt tro og kjærlighet, for
ellers opp-blåser den. Tvert imot har jeg ansett den både som nyttig og
nødvendig, så som vår tro ved kunnskaps opplysning desto mer styrkes. Likesom
nytten til det nærværende liv heller ikke er lite.
Jeg vet og kan med mangfoldige vitner bevise at jeg aldri har frarådet, men
tilrådet og enda tilrådet å være all menneskelig orden underdanig i Herrens
frykt. Og at oldinger som styrer vel, bør holdes dobbel ære verd, mest de som
arbeider i Ordet og i lærdommen, 1 Tim. 5, 17. Samt å dele alt godt med dem
som underviser oss. Ellers skal vi gi enhver hva vi skylder dem: Den toll,
som toll kan kreve, den frykt, som frykt kan kreve, den ære, som ære kan
kreve. Forts. n. nr. |
|