Evangeliet på Nyttårsdag Fra Hans Nielsen Hauges Postille Luk. 2, 21. Og da åtte dager var til end,
og barnet skulle omskjæres, ble også hans navn kalt Jesus, som det var kalt
av engelen før han ble unnfanget i mors liv. For ikke den som utvortes er jøde, er derfor en sann jøde, heller
ikke er den omskjærelse som skjer utvortes på kjødet, derfor omskjærelse, men
den som i det skjulte er jøde, og hjertes omskjærelse i Ånden, ikke etter
bokstaven, - en sådan har sin ros ikke av mennesker, men av Gud. Rom. 2, 28
og 29. Da vi i vår dags
epistel leste: at der ikke er forskjell på jøde eller greker, og at Abraham
vet ikke noe av oss, uten vi kommer til ham i tro, og blir ved det Guds sæd,
ved Jesu Ånd salvet til et sinn med ham. Dette ser vi og av disse ord, da
Paulus sier her: at ikke den åpenbare jøde, utvortes i kjødet er derfor en
jøde i Ånden og arving til livet, ikke heller omskjærelsen, som skjer
åpenbart i kjødet; men hjertets omskjærelse innen i oss, og skjer ved Den
Hellige Ånd, ikke etter bokstavens utvortes vesen, hvis ros ikke er av menneskene men av Gud. Vi leser og i vårt Evangelium at Kristus ble
omskåret, vel utvortes i kjødet, for innvortes i Ånden behøvde Han ikke, det
som var hellig og uten synd. Men Han som kom og ble lagt under Loven, ble
også omskjærelsens tjener, for at alt skulle oppfylles på og ved ham, og han,
som ville innstifte et nyere og bedre sakrament: nemlig dåpen, Han skulle
først oppfylle det Gamle og sener innstifte det Nye, så begge kunne bli
forlikte på grunn av Ham. Han tok da i akt det utvortes sakrament, og gjorde
seg delaktig i alle befalinger, så at vi igjen skulle motta Ham, og bli
delaktig i Hans Ånds lydighet. For da Han ble kalt Jesus: dette navn betyr en
Frelser, så skulle vi motta Hans frelse, det er da vel å bruke de utvortes
midler, ordet og sakramentene, men det hjelper slett ikke noe, dersom ikke
troens lydighet kommer til. For ikke den som utvortes (er jøde) (har
navn av jøde), er (derfor en sann) jøde, så ikke heller dem som har
fått det kristne navn, og bruker de utvortes midler, derfor en kristen, når
de ikke er salvet eller døpt med Den Hellige Ånd, at han har avskåret alle de
urene synde lyster i hjertet og verdens kjærlighet. For om noen vil rose seg av kristendommen, da måtte
det være langt fra og til skam, uten de kunne rose seg med Paulus av vår
Herre Jesu Kristi kors, Gal. 6 Kp. at de var
korsfestet for verden, og verden dem igjen. For i Kristus Jesus formår verken
omskjærelse eller forhud noe, men et nytt liv eller et nytt åndelig himmelsk
sinn, som danner oss til hellige og rettferdige mennesker, derfor må ingen
lenger forherde sitt hjerte og motstå Guds Ånd, men tenke på Herrens Ord i
Jer. 4. kp. Omskjær dere for Herren og ta bort
hjertets forhud, eller deres syndige kjærlighet som dere motstår min Ånd
med så at ikke min vrede skal fare ut som ilden og brenne, og der skal ikke
være noen som slukker, for deres gjerningers ondskap skyld, gråt derfor og
bøy dere under Herren, så skal Han omskjære deres hjerter, og vi skal elske
Herren vår Gud av hele vårt hjerte og sjel, så vi må leve og bli av Hans
utvalgte til livet, og fryde oss med helliggjort glede. Amen.
Bønn. Du hellige Gud og kjære Fader, som har elsket
oss så høyt at du sendte din Sønn den enbårne, og kalte Hans navn Jesus, som
skulle frels ditt folk fra deres synder. Du lot Ham omskjæres i kjødet og
derved en begynnelse på lidelsene utøse de hellige blodsdråper, til vår
renselse og befrielse fra de evige pinsler. Du allmektige Gud og rettferdige
Fader, la du og din Hellige Ånd gjennomskjære vårt hjerte med din straffs
ild, så alle våre synds lyster ikke bare måtte bli åpenbart for oss så vi får
se dens elendige følger, hvorledes den har beveget din Sønn til å lide for å
frigjøre oss, men la dem bli stinkende for oss, tært bort ved din Ånd, i
begjæringen, så vi ved den levende tro kunne bli renset, helliggjort som du
er hellig, og være kalt i ditt navn, til din ære å gjøre all vår gjerning,
som da blir både oss og våre medmennesker til gagn. Amen. |