Haugianismens
tid, 1796 – 1850. Fra
Heggtveits Kirkehistorie. Del 38. I Ryfylke, Stavanger, ja over en
stor del av Vestlandet og Østlandet opptrådde den velkjente Johan
Haugvaldstad, men da hans virksomhet vesentlig faller etter 1804, vil han
først senere bli omtalt. Litt før nys nevnte begynte den
velkjente harding Samson Torbjørnson Traae sitt betydningsfulle arbeide for Guds Rikes fremme.
Han er en av de eldste skikkelser, hin tid eide, trofast, oppofrende, varm og
virksom, like dyktig til å vekke og veilede, rik som få på åndelig innsikt og
erfaring. Han ble født i Hardanger på gården Traae
i Herrandsbygden i Jondals Aneks til Strandebarms
Prestegjeld 1771 og mottok en tarvelig (enkel) oppdragelse og undervisning
etter de tiders måte. Sin ungdom og åndelige utvikling skildrer han slik:
«Jeg var av naturen, som andre mennesker, formørket i min sjel angående de
ting, som hører Guds Rike til. For menneskets hjertes tanker er onde fra
ungdommen av. Det kjenner ikke Gud i sitt hjerte, men lever etter sin egen
onde vilje i alle syndens lyster og følger kjødets og tankenes begjæringer,
hvilket skjer i større og mindre grad, ettersom vi med vår frie vilje
samtykker i det onde. I denne tilstand levde jeg, til jeg var over 20 år.
Likevel hadde jeg ingen syndig lyst til å øve lettsindighet, da jeg av
naturen var svært stille og enfoldig og forstod ikke å skikke meg med verden.
Likevel fant jeg fornøyelse i å se og høre på dans og spill og flere
forfengelige gleder, hvilket hindret meg fra å tenke på Gud og min salighet.
Når jeg hørte leste og talte om Dommens Dag eller var syk, følte jeg uro i
min samvittighet, hvilket jeg på forskjellige måter søkte å fordrive, men
kunne ikke bli kvitt det. Heller ikke forstod jeg, at det var fordi jeg
syndet mot Gud, og at Han ved disse påminnelser ville lede meg til
omvendelse. Jeg hadde nå nådd den alder, at jeg skulle gjenta
min dåps-pakt og lære barnelærdommen utenat. Ved dette fikk jeg mer forstand
i bokstavens kunnskap om Gud. Men sinnet stod ikke til verden som før og
kunne ikke fatte de åndelige ting. Jeg hadde likevel i denne tid mange
rørelser av Guds Ånd og Ord, men tenkte: Jeg kan ikke bli annerledes, og
enhver får følge sin natur og overbevisning. Å leve etter Bibelen kan ingen
Gjøre. Gud er oss nådig for Jesu skyld. Det samme sa og de mennesker jeg omgikks med. Av dette ble jeg mer rolig og stilte min
samvittighet tilfreds. Når jeg gikk til alterets sakrament, følte jeg alltid
den dag en innvortes frykt for Gud, at jeg ikke skulle være beredt. For jeg
leste at de som eter og drikker Jesu legeme og blod uverdig, blir skyldig til
dommen.» Så kom han til Bergen
som garnisons-soldat 1789 og ble der i 10 år. Om sitt liv i denne tid skriver
han følgende: «Som jeg imidlertid skred frem i alder, tiltok jeg også i
synden og ble mer og mer sikker i den, så nesten all følelse og betenkning om
Gud og min salighet døde bort. Likevel gikk jeg i kirken og hadde aktelse for
Guds Ord. En Søndag kveld, jeg gikk hjem fra
selskap, falt meg i tankene: Det er ikke verdt, at du går slik og fordriver
tiden med kortspill og annen forfengelig glede, som ikke gir deg noen
innvortes fornøyelse og tilfredshet. Gagnligere er det, at du betrakter Guds
Ord og lærer bedre å forstå din barne-lærdom og Bibelen, så at du kan bli
opplyst om din salighet, da du ikke vet hvor lenge du kan leve. Dette forsett ble jeg tro, og da jeg en tid hadde
overveiet min barnelærdom og det Nye Testamentet, kom jeg til å tenke på om
hvorledes jeg skulle forstå det, da både jeg og alle de mennesker jeg kjente,
etter min mening levde tvert imot Guds Ord. Jeg ble mest oppmerksom på Jesu
Ord: Eders tale være ja og nei, og hva der er over dette, er av det onde. Jeg
tenkte da ved meg selv, at jeg skulle gi nøye akt på et hvert menneske, som
jeg omgikks eller talte med, om der ikke skulle
finnes noen, som ikke bannet og nektet Gud, men kunne ingen finne, ikke
presten engang. Jeg kom i dette i tvil om, hva jeg skulle tro. Jeg tenkte: Er
Kristi lære sann, da står det slett til med menneskenes salighet, men trøstet
meg med, at det ikke skulle angå oss, som kaltes kristne, men bare dem som
var hedninger. Men så falt meg atter i tanker: Når vi ikke skal leve etter
Guds Ord, så er det det samme enten vi har det eller ei, enten vi hører eller
leser det eller ikke. Jeg fattet derfor det forsett å avlegge å
banne og nekte Gud i min tale og sky alt utvortes onde, som jeg kunne tro var
Gud imot. Jeg gjorde og det løfte å forsake Djevelens gjerninger etter min
dåps pakt. Ettersom jeg nå mer og mer overveiet Herrens Ord, ble jeg klart
overbevist om, at de er sanndrue og trofaste og at, etter Jesu utsagn, Himmel
og Jord skal forgå, men ikke Guds Ord. Dette oppvakte hos meg en levende
erkjennelse med sorg og angst over mine synder, fordi jeg hadde gjort Gud
imot i tanker, ord og gjerninger, så jeg med sukk og bønn til Ham tigget om
nåde, hvilken jeg ved troen på Hans Sønn Jesus fikk løfte om, når jeg ville
forsake det onde. Jeg følte i denne tid en særdeles ydmykhet for Gud
med kjærlighetens lengsel til Ham og Hans Ord, så og å få tale med andre om
dette, som jeg også søkte (anledning) til, men de stod meg imot og spottet
med de ord: «Er du blitt hellig? Det er en fariseisk rettferdighet, du legger
vinn på. Vi vil være med tollere og syndere!» Dette gav meg et slikt støt, at
jeg ble stille og tenkte, det er best, jeg beholdt disse tanker for meg selv.
Jeg kunne ikke heller finne noen den tid å tale med om mitt hjertes tilstand
og følelse, hvilket jeg kjente stor lengsel etter. Jeg ble da i stillhet og
hadde mine fornøyelser i å gå i kirken om søndagen.
Forts. n. nr. |