En sann kristen elsker både venner og fiender Av
A. Kreutzberg. Den
kristelige Lægmand Des.1918. Dersom noen sier: Jeg elsker
Gud, og han hater sin bror, da er han en løgner; for den som ikke elsker sin
bror, som han har sett, hvorledes kan han elske Gud som han ikke har sett?
1. Joh. 4, 20 Vi må ikke erkjenne våre
venner alene for våre brødre, men også våre fiender, da vi jo alle nedstammer
fra det første menneske Adam, og derfor er vi skyldige til å elske alle
mennesker, både de, som gjør oss ondt og de, som gjør oss godt. Det det er
naturlig, å elske våre venner, men å elske våre fiender, er kristelig.
Kjærligheten til våre venner kommer av naturen, men kjærligheten til våre
fiender av nåden. Da vi nå alle uten forskjell er brødre, så må vi omhyggelig
vokte oss for alt hat, og tenker over i gudsfrykt, så ofte vi blir fristet
til vrede og heftighet, hva er apostelen Johannes sier: Hver den som hater
sin bror, er en manndraper, og I vet at ingen manndraper har det evige liv i
seg. 1. Joh. 3, 15. Dersom du da, kjære
menneske, hverken vil være noen manndraper, eller gå glipp av det evige liv,
må du ikke hate noe menneske, og dersom dette forekommer deg vanskelig, så
tenk over hvor tungt det vil bli for deg, å ligge evig i helvede, uavlatelig
å bli plaget av de evige straffedommers pinsler. Du kan utvelge deg, hva er
du vil, men jeg roper til deg, at du velger det beste. Dersom det forekommer deg
umulig å elske dine fiender, så kom i hu, at den Herre Kristus har befalt deg
det, og at Han av sin nåde også vil gi deg kraft til å leve etter sine Bud.
Er din fiende ugudelig så er du ennå langt ugudeligere, som hater han.
Kanskje har han ennå ikke den erkjennelse, som du har, og slik vil din dom
blir hardere enn den, som han har og å vente. Men gjør du derimot godt mot
ham, så gjør du det meget mere mot deg selv, enn imot han, da det både er
meget nyttig å gagnlig for din sjel. Visstnok vil der ikke mangle på fiender
her i verden. For det kan ikke gå deg bedre, enn det gikk den Herre Jesus, og
Han var jo alle vegne omgitt av fiender. Men du må følge Hans eksempel og
elsker dine fiender, da Han jo ikke bare ba, enda døde for sine mordere og
fiender. Om dette sier han til sine disipler: «Kom det ord i hu som jeg sa
eder: En tjener er ikke større enn sin herre! Har de forfulgt meg, så skal de
også forfølge eder.» Joh. 15, 20. Dersom du da hater et
eneste menneske i verden, så hater du den allmektige Gud selv. Men Er det
ikke skrekkelig å tenke seg, at du skulle være en fiende av den kjærlige,
barmhjertige Gud? Dersom du står i nåde hos Gud, og forfølges av dine
medmennesker, så forfølger de egentlig ikke deg, men den Gud, som du tjener trofast,
og det vil således bli dem hardt å stampe imot brodden. Da Stefanus i den
største forfølgelse var omgitt av sine blodgjerrige fiender, så han full av
Den Hellige Ånd opp mot himmelen, og så Guds herlighet og Jesus stående ved
Guds høyre side, og han sa: «Se jeg ser himmelen åpen og Menneskesønnen
slå ved Guds Høyre hånd.» Ap. Gj. 7, 56. Slik må heller ikke du se
på, hva som skjer deg av dine fiender her i denne onde verden, men du må
vende dine øyne opp til Gud i Himmelen, og betrakter Jesus, som for din skyld
har latt seg slå og mishandle slik av dine fiender. Da det fromme
sannhetsvitne, Stefanus, ba for sine fiender, så han Himmelen åpen, og Gud
vil heller ikke til lukket den for deg, men gjerne høre din bønn, når du ber
med et forsonlig hjerte. Dersom noen fornærmer deg i ord eller gjerninger, så
har djevelen allerede et slikt menneskets sjel i sine strikker. Men han ville
også gjerne ha din egen sjel, derfor trakter han etter å tilskynde deg til
vrede og hevngjerrighet. Vil du gjøre ham den glede, at han kan få fanget to
sjeler på en gang, eller vil du ikke mye mere la det være deg høyst
maktpåliggende, ikke bare å bevare din egen sjel, men også rive din fiendes
sjel ut av djevelens strupe ved kjærlighet, saktmodighet og et godt eksempel
og før den tilbake til Gud igjen? Da din fiende har sin frie vilje, så
tillater Gud, at han forsyner seg imot deg, selv om det mishager Ham mye, at
han begår den synd å fornærme nesten. Men dersom du i dette følger den Herre
Jesu eksempel og bærer slikt med tålmodighet, så vil der selv av dette onde
oppstå noe godt for deg. Du må ikke innbille deg at det skal gå deg
annerledes, enn det er gått Ham og alle Hans troende etterfølgere og
bekjennere. Det bør oss å gå inn i Guds rike ved mange trengsler. Ap.
Gj. 14, 22. Å du kjærlighetsfulle
Jesus! Du sier til alle mennesker, som vil etterfølge deg: «Elsk eders
fiender, velsign dem som forbanner eder, gjør godt mot dem som hater eder, og
be for dem som skader og forfølger eder, for at I kan bli eders Faders barn,
som er i himlene.» Akk søte Frelser, du har lært meg, at jeg skal elske mine
fiender, gi meg da også kraft til og fullføre det, som jeg ikke klarer av
naturen, væpne meg mot alle forfølgelser, som muligens står foran meg av mine
og dine fiender her i verden, med ditt sinn, din kjærlighet, saktmodighet og
ydmykhet, så at jeg ikke gjengjelder ondt med ondt, og forløs meg omsider fra
dette livs elende, ved en søt og salig ende. Amen. |