Den hellige Clemens brev til Korinterne Del 2 7.
Kapittel. For skriften sier også i Esekiel: At
dersom Noa, Job, og Daniel oppstod, så skulle de ikke frelse deres barn i
trengselen (Esek.14.14-20). Men dersom slike rettferdige, med deres
rettferdigheter ikke kunne redde deres barn, men med hva tillit skulle vi
inngå i Guds Rike, dersom vi ikke har en ren samvittighet? Eller hvem vil
være vår talsmann, dersom vi ikke blir funnet, og har hellige og rettferdige
gjerninger. Derfor brødre, la oss kjempe og vite, at tiden er for hånden, og
at mange av dem som farer frem i forgjengelige kamper, for ikke alle blir
kronet, uten dem som arbeider meget. Og om ikke alle kunne bli kronet, så kan
allikevel vi komme nær kronen. 8.
Kapittel. Vi må vite, at den som kjemper en
fordervelig kamp, og som blir funnet som en forderver, hudflettet og
avskjedig, blir kastet ut av kampplassen. Hva mener dere om dem som forderver
den ufordervelige kamp, og hva han må lide? For Herren sier: De som ikke
beholdt Seglet, deres orm skal ikke dø, og deres ild skal ikke utslukkes, og
være et syn for alt kjød (Jesaja 66.24). 9.
Kapittel. Da vi nå er på jorden, så la oss vende
om. For vi er lær i pottemakerens hånd. For likesom en pottemaker, når han
gjør et kar og kaster det om i sine hender, og knuser det, og danner det på
nytt igjen til et kar. Men når han kaster det i ildovnen, så kan han ikke
hjelpe karet mer. Slik også vi. Så lenge vi er i denne verden, så la oss av
hele vårt hjerte omvende oss fra det onde, som vi har gjort i kjødet, på det
at vi kunne bli bevares av Herren, så lenge vi har tid til omvendelse. For
etter at vi er gått ut av denne verden, så kan vi ikke mer bekjenne, og
omvende oss. 10. Kapittel. Derfor mine brødre, la oss
gjøre Faderens vilje, og holde kjødet rent, og bevare Herrens befalinger, så
at vi kan oppnå det Evige Liv. For Herren sier i evangeliet: Dersom dere ikke
beholder og bevarer det som er lite, skal dere ikke bli gitt det som er
større. For Jeg sier dere: Den som er tro i det minste, den er og tro i
meget. Derfor sier han også dette: Behold kjødet rent, og seglet ubesmittet,
så dere kunne oppnå det Evige Liv av dette. Om noen iblant dere sier at dette
kjødet ikke skal dømmes og oppstå, når dere vet hvem dere er blitt salige
ved, og hvem dere har sett i det Høye, når dere er i dette kjød, så må dere
derfor bevare kjødet som et Guds Tempel. For likesom dere er kalte i kjødet,
så skulle dere også komme i kjødet. Jesus Kristus, Herren, som har gjort oss
salige, da Han tidligere var en Ånd, er blitt kjød, og har således
kalt oss. Altså skulle vi også få lønn i dette kjød. 11. Kapittel. Så la oss nå elske hverandre
så vi skulle komme til Guds Rike. Så lenge vi har tid til å bli helbredet, så
la oss overgi oss til den helbredende Gud, og ofre Ham takksigelse. Men hva
for takksigelse? Omvendelse av et rent hjerte, for Han kjenner alle ting fra
begynnelsen, hva som bor i våre hjerter. Så la oss nå ofre Ham Lov og Pris,
ikke alene med munnen, men også med hjertet, på det at Han kan anta oss som
Guds Barn, for Herren har også sagt: Dere er mine brødre, søstre, og moder,
la oss gjøre Faderens vilje, som har kalt oss, slik at vi kunne leve. Og
la oss meget mer jage etter Dyden, og la ondskapen fare, som er straffens
forløper. La oss fly ugudelighet, for at det onde ikke skal gripe oss. For
når vi vil beflitte oss på å gjøre godt, så skal freden følge med oss. For
slike årsakers skyld, finner du ikke noe menneske rent, og de som lar seg
drive av menneskelig frykt, de velger den nærværende
forlystelse i stedet for den tilkommende forjettelse. For de vet ikke hva
denne forlystelse har for kval, og hva den tilkommende forjettelse har som
vellyst, og dersom de hadde gjort dette alene, så skulle det være tålelig,
men nå bliver de i dette vedvarende, og lærer de uskyldige sjeler ondt, ikke
vitende om, at de skulle få en dobbel dom, de og de som hører dem. 12. Kapittel. Men vi ville nå tjene Gud av
et rent hjerte og være rettferdige, men dersom vi ikke ville tjene for
årsakens skyld, så at vi tror Guds forjettelse, så er vi de elendigste
skapninger på jorden. For profeten sier: Elendige er de tvehjertede, som er ubestandige i hjertet, som
sier: Alt dette har vi hørt av våre fedre, og vi ventet på dette dag etter
dag, og har ikke sett noe av det. Dere uforstandige, dere er som et tre. Ta
en vinstokk, først later den bladene sprette ut, etter det blir den grønn,
siden kommer knoppene, og etter det den modne drue. Slik har også mitt folk
uro og trengsel, siden skal de få det gode. Derfor brødre, la oss ikke være tvehjertede, så at vi også kunne få lønn. For Han
er trofast, som har forjettet det, og vil gi enhver gjengjeldelse etter sine
gjerninger. Dersom vi nå gjør rettferdighet for Gud og Hans Rike, så får vi
de forjettelser, som intet øre har hørt, og intet øye har sett, og som ikke
er oppkommet i noe menneskes hjerte. Så la oss nå hvert øyeblikk vente på
Guds Rike, i kjærlighet og rettferdighet, etter det at vi ikke vet Guds
Åpenbarings Dag. For da Herren selv ble spurt av en, når hans Rike skulle
komme? Svarte Han: Når to ting skal bli et, og det utvortes skal være liksom
det innvortes, og det mannlige med det kvinnelige, og mannen likesom kvinnen,
for Jesus sa at i Guds Rike spørres det ikke om mann eller kvinne, for der
skal de alle være ett i Kristus Jesus Guds Sønn, som kalte oss brødre, og vi
skal bli engler lik i oppstandelsen. Våk derfor for tidene er onde, og hold
ut til Jesu Kristi Herlighets Åpenbarelse Dag. AMEN. Clemens levde i Roma på 100-tallet
etter Kristus, og var generasjonen etter Peter og Paulus. Det annet Clemens
brev nevnes som den best bevarte tale fra aposteltiden. Jeg vil også la Hans
Adolf Brorsons salme fra 1765 krydre Clemens
brev: Over måte full av nåde. Overmåte full av nåde Er O, Gud, ditt
store navn! Alle finne daglig minne, av din godhets milde favn. Himmelen,
jorden, hav og torden, Priser deg, hver ten og torn - Hør for tronen engletonen,
til basun og jubelhorn! Skulle dine her ei trine, også frem i
deres kor. Og anmelde nådens velde, i en hellig fryd og flor? De skal sjunge Ærens Konge: Hosianna, tusenskjønn! De
skal sie: Himmerike, har Gud skjenkt oss i sin Sønn! Nå så sjunge, hjerter, tunger, høyt i sky mot
himmelens pol: Evig være deg all Ære, Lov og Pris på Ærens Stol! Dyre vare
burde svare, Eiermannen, hva det gjaldt – Vi fikk livet, fikk det gitt oss –
Hva fikk Han som har betalt? |